شماره ۲۲۷۹ | ۱۴۰۰ سه شنبه ۱ تير
صفحه را ببند
2 جام طلایی جشنواره فیلم شانگهای به ایران رسید
درخشش ابوالفضل جلیلی در چین

بیست‌وچهارمین جشنواره فیلم شانگهای شامگاه شنبه با اهدای دو جایزه اصلی بخش مسابقه رسمی به فیلم سینمایی «مسیر معکوس» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی به پایان رسید.
به نقل از‌ هالیوود ریپورتر، ایران امسال حضوری پررنگ و متفاوت در جشنواره شانگهای ۲۰۲۱ داشت و در مراسم اختتامیه هم توانست دو جایزه مهم از هیأت داوران بگیرد؛ جام طلایی بهترین کارگردان برای جلیلی و جام طلایی بهترین بازیگر مرد برای پویان شکاری، بازیگر نوجوان «مسیر معکوس». البته نمایندگان ایران به دلیل قوانین سختگیرانه دولت چین در مرزها و لزوم قرنطینه شدن مسافران در شانگهای حضور نداشتند و جوایز خود را مجازی دریافت کردند. ابوالفضل جلیلی (زاده ۱۳۳۶ در ساوه) کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوینگر ایرانی است. اکثر فیلم‌های او توسط جشنواره‌های بین‌المللی تحسین شده ‌است و همچنین در ایران مورد سانسور قرار گرفته یا نمایش داده نشده ‌است. فیلم‌های او، غیرتجاری هستند و معمولا به مسائل اجتماعی، به‌ویژه مسائل مربوط به نوجوانان می‌پردازند.
امسال بیش از ۴۰۰ فیلم از گوشه‌وکنار جهان در ۱۰ روز جشنواره شانگهای در پایتخت تجاری و اقتصادی چین به نمایش درآمد که سهم سینمای ایران در بخش‌های مختلف هفت فیلم بود. ضمن اینکه ایران و چین روز نهم ژوئن یک تفاهمنامه همکاری سینمایی و هنری هم امضا کردند. جلیلی که از راه دور با تصاویر ویدیویی در مراسم اختتامیه حضور داشت، به حاضران در سالن گفت: «دوری راه جلوی برقرار کردن ارتباط را نمی‌گیرد. امیدوارم یک روز با فیلمسازان چینی در پروژه‌ای با موضوعی انسانی همکاری کنم.»
جایزه بهترین فیلم به «ببر منچوری» ساخته گنگ جون، فیلمساز خودآموخته چینی رسید و هیأت داوران جایزه بزرگ خود را به «هجوم بربرها» از مالزی اهدا کرد. الکسی ویکتورویچ کوزلف از روسیه با «وجدان» جایزه بهترین فیلمنامه را برد و مارزنا گایفسکا از لهستان با «آماتورها» جایزه بهترین بازیگر زن را به‌دست آورد. ضمن اینکه «وجدان» روسی دو جایزه دستاورد بزرگ هنری و بهترین فیلمبرداری را هم از آن خود کرد.

 


تعداد بازدید :  468