شماره ۲۲۴۹ | ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

انتخاب ناپلئون به عنوان امپراتور فرانسه
217 سال پیش، برابر با شانزدهم می 1804 میلادی، ناپلئون بناپارت با رأی پارلمان فرانسه، امپراتور این کشور شد. ناپلئون که با درجه ستوان دومی به ارتش فرانسه پیوسته بود، ‏پله‌های ترقی را یکی یکی پیمود تا به اوج آن یعنی مقام امپراتوری فرانسه دست یابد. ناپلئون از لشکرکشی مستقیم به انگلستان خودداری کرد و ‏ضربه زدن به مستعمرات و حوزه‌های نفوذ بریتانیا را در پیش گرفت. او پس از کسب مقام امپراتوری فرانسه سلسله قوانین مدرنی ‏را برای اداره کشور تدوین کرد که تا به امروز در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ستاره خوشه‌های خشم و 12 مرد خشمگین
116 سال پیش، برابر با شانزدهم می 1905 میلادی، هنری فوندا، بازیگر سرشناس سینما جهان در نبراسکا به دنیا آمد. فوندا طی 5 دهه حضور در عرصه سینما در کلاسیک‌هایی همچون «خوشه‌های خشم» و «12 مرد خشمگین» نقش‌آفرینی کرد. هنری فوندا بیشتر به ‌خاطر ایفای نقش‌‌های مثبت مشهور بود، اما در سال 1968 سرجیو لئونه کلیشه همیشگی فوندا را شکست و نقش یک قاتل شیطان صفت را در فیلم «روزی روزگاری در غرب» به او داد که امروز به عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین شخصیت‌های منفی سینما شناخته می‌شود.

پاپ و تبرئه قدیسه فرانسوی پس از 5 قرن
101 سال پیش، برابر با شانزدهم می 1920 میلادی، پاپ ژان پل اول، رهبر وقت کاتولیک‌های جهان، ژاندارک دختر انقلابی فرانسوی را که به جرم ارتداد سوزانده شده بود، بعد از نزدیک به 5 قرن تبرئه و او را قدیسه اعلام کرد. ژاندارک، معروف به دوشیزه اورلئان، در نبردهای موسوم به «جنگ‌های صد ساله»، رهبری شورش در برابر اشغالگران انگلیسی را بر عهده داشت، اما توسط برخی از هموطنان خود دستگیر و به انگلیسی‌ها فروخته شد. او در یک دادگاه کلیسایی، به جرم ضدیت با قوانین کلیسا محکوم و سی‌ام می 1431 در شهر روآن
 سوزانده شد.

ازدواج ماری آنتوانت با لویی شانزدهم
251 سال پیش، برابر با شانزدهم می 1770 میلادی، ماری آنتوانت شاهزاده اتریشی به عقد لویی شاهزاده فرانسوی درآمد. آنتوانت را بعد از همسرش باید از جمله قربانیان سرشناس انقلاب کبیر فرانسه قلمداد کرد. پس از آن که لویی توسط مجلس فرانسه به خیانت متهم شد و حکم اعدام گرفت، توجه همه به همسر او جلب شد. برخی شایعات هم کمک کرد تا بر نفرت مردم از شاهزاده اتریشی‌الاصل افزوده شود. مردم فرانسه ملکه را شریک ظلم‌های لویی شانزدهم می‌دانستند و از خونش نگذشتند. بدین ترتیب 16 اکتبر 1793 میلادی، ماری آنتوانت در 37 سالگی سر از تنش جدا شد.

 

 


تعداد بازدید :  206