شماره ۲۲۴۸ | ۱۴۰۰ شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

خالق داستان «جادوگر  شهر  از»
165 سال پیش، برابر با پانزدهم می 1856 میلادی، لیمان فرانک باوم، نویسنده «جادوگر شهر اُز» (یکی از محبوب‌ترین قصه‌های دنیا) در نیویورک به دنیا آمد. باوم در خانواده‌ای ثروتمند بزرگ شد. عدم موفقیت در کارهایی که پیشه کرد او را تا مرز ورشکستگی پیش برد اما نگارش «جادوگر شهر اُز» دروازه‌های موفقیت را به رویش گشود. «جادوگر شهر اُز» راوی قصه دوروتی، دخترک کوچکی است که همراه سگش توتو در کشتزاری زندگی می‌کند. روزی گردبادی می‌آید و دوروتی، سگش و خانه‌ آنها را با خود به آسمان می‌برد و در سرزمین از پایین می‌آورد.

نویسنده شهیر و قدر ندیده روس
130 سال پیش، برابر با پانزدهم می 1891 میلادی، میخائیل آفاناسیویچ بولگاکُف، نویسنده و نمایشنامه‌نویس مشهور اهل روسیه، در کیِف (اوکراین امروزی) به دنیا آمد. او در رشته پزشكی تحصیل کرده و به خواست والدینش دكتر شده بود، اما پس از خروج از دانشگاه به تعقیب هدف خود داستان‌نویسی پرداخت زیرا كه معتقد بود در آن استعداد بیشتری دارد. معروف‌ترین داستان او «مرشد و مارگاریتا» نام دارد. بولگاكف واقعیات جامعه را در قالب داستان منعكس می كرد و از قول اشخاص داستان،  راه حل‌ها را ارایه می داد. از استعداد بولگاکف به دلیل مخالفت او با وضعیت زمان خود، استفاده لازم نشد، زیرا اکثر آثارش توقیف می‌شدند.

اشغال هلند توسط ارتش آلمان
81 سال پیش، برابر با پانزدهم می 1940 میلادی، نیروهای آلمان نازی که از روز دهم می حمله به كشورهای بلژیک، هلند و لوكزامبورگ در غرب آلمان را آغاز كرده بودند،  پس از یک حمله شدید پنج روزه این كشورها را تحت اشغال خود درآوردند. پس از تصرف هلند توسط آلمان، ملكه هلند و دولت این كشور به انگلیس رفتند و تا آزادی هلند در سال 1945، دولت هلند آزاد را تشكیل دادند.

دیپلمات، سیاستمدار و نویسنده
9 سال پیش، برابر با پانزدهم می 2012 میلادی، کارلوس فوئنتس، نویسنده سرشناس مکزیکی در 83 سالگی درگذشت. از رمان‌های معروف او می‌توان به «آئورا»، «پوست انداختن» و «آب سوخته» اشاره کرد. آثار فوئنتس به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده‌اند. پدر او از دیپلمات‌های مشهور مکزیک بود و فوئنتس نیز در ادامه راه پدر به دنیای سیاست وارد شد و برای نخستین بار در سال ۱۹۶۵ به‌عنوان سفیر مکزیک در لندن انتخاب شد و بعدها نیز در فرانسه و چند کشور دیگر اروپایی همچون هلند، پرتغال و ایتالیا نیز سفیر بود. در سابقه فوئنتس همچنین تدریس در دانشگاه‌های مطرحی چون پرینستون و هاروارد دیده می‌شود.


تعداد بازدید :  161