شماره ۲۲۳۶ | ۱۴۰۰ چهارشنبه ۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
پخش نان محلی «کولیره» در سقز

از گذشته‌های دور تا کنون ساکنان شهر سقز در استان کردستان با دعوت از همسایگان و فامیل در ماه رمضان سفره‌های رنگین افطاری پهن و تلاش می‌کنند در این کار از همدیگر پیشی بگیرند، زنان سقزی با تدارک گسترده برای این ماه مبارک در ساعات مختلف روز با پخت غذاهای سالم و مقوی حال و هوای خاصی به ماه رمضان در این شهر می‌بخشند.
همچنین مردم این دیار طبق آیینی دیرینه به پخت نوعی نان برای شب بیست‌وهفتم ماه مبارک که به آن «کولیره» می‌گویند مشغول شده و بعد از پخت، آن را بین همسایگان و اهالی محل تقسیم می‌کنند. پخت نان‌های محلی «برساق»، «نان تاوه‌ای» «کولیره ناسکه» با داشتن سال‌ها قدمت هنوز هم، برکت سفره افطار و سحر مردم مناطق کردنشین است.
چیشتی مجیور
یکی از آیین‌های ویژه عید فطر مردم دیواندره «چیشتی مجیور» است. در این رسم برخی افراد در خانه غذا تهیه می‌کنند، سپس هنگام ناهار به مسجد می‌برند و بعد از جمع‌شدن غذاها جمعی آنجا ناهار می‌خورند.
رسم پاشیو
یکی از آیین‌های قدیمی ویژه ماه رمضان در کردستان به ‌جا آوردن رسم «پاشیو» بود. آن موقع‌ها که وسایل ارتباط جمعی در کار نبود مردم با رفتن روی بام‌ها و سر دادن بانگ پاشیو یکدیگر را برای مراسم سحر بیدار می‌کردند.


تعداد بازدید :  256