شماره ۲۲۳۱ | ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
انتشار مستند ۱۲۹ دقیقه‌ای «سیاوش در آتش»
روایتی تازه از محمدرضا شجریان

مستند بلند «سیاوش در آتش» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کیوان مهرگان با تمرکز بر زندگی و زمانه هنری استاد محمدرضا شجریان دگرگونی‌های موسیقی و شعر فارسی را در بستر تاریخ اجتماعی ایران روایت می‌کند.
مهرگان در بیش از دو ‌سال دیدگاه‌های متخصصانِ حوزه موسیقی، شعر، جامعه‌شناسی و شاهدان تاریخی حوادث را گردآوری کرده و به روایت یافته‌هایش پرداخته است. در این مستند تعدادی از چهره‌های سرشناس موسیقی، سیاست و فرهنگ به‌عنوان شاهدان تاریخی وقایع، خاطرات و نگاه خود را روایت می‌کنند.
ساخت مستند ۱۲۹ دقیقه‌ای «سیاوش در آتش» ۳۵ ماه طول کشیده است. کیوان مهرگان، شاعر و مستندساز پیش از «سیاوش در آتش»، مستندهای «ضد خاطرات»، «قاب‌ها» و ... را کارگردانی کرده است.
محمدرضا شجریان (۱ مهر ۱۳۱۹ - ۱۷ مهر ۱۳۹۹) موسیقیدان و خواننده موسیقی سنتی ایرانی بود. او همچنین خوشنویس در خطِ نستعلیق، رئیس شورای‌عالی خانه موسیقی ایران، بنیانگذار گروه شهناز، شرکت دل آواز، باغ هنر بم و طراح چند ساز موسیقی بود. او در قرائت قرآن نیز فعالیت داشت و دعای ربنا، نامدارترین تلاوت قرآنیِ او بود. شجریان در میان دوستداران خود با عنوان «استاد آواز ایران» و «خسروِ آواز ایران» نیز شناخته می‌شود. برخی او را مهم‌ترین چهره موسیقی ایرانی و یکی از نمادهای مهم فرهنگ و موسیقی ایران‌زمین می‌دانند. شجریان از آوازه‌ای بین‌المللی نیز برخوردار است. محمدرضا شجریان از بنیاد آقاخان، جایزه خداوندگار موسیقی را دریافت کرده‌ است و نامزد جایزه گرمی نیز بوده ‌است.
محمدرضا شجریان، چهار‌سال پس از آنکه برای آخرین بار جلوی دوربین ظاهر شد و اعلام کرد ۱۵‌سال است به بیماری سرطان مبتلاست، روز یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹، به دلیل افت سطح هوشیاری در حدِ کمایِ عمیق به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان جم تهران منتقل شد و عاقبت بعدازظهرِ پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ در ۸۰ سالگی درگذشت.

 


تعداد بازدید :  158