شماره ۲۲۲۲ | ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ فروردين
صفحه را ببند
پیشنهاد بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای سند ملی سالمندان

شهروند| رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با بیان اینکه امسال بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای سند ملی سالمندان پیشنهاد شده، گفت: «به محض تخصیص بودجه کارهای اجرایی‌سازی سند ملی سالمندان شروع خواهد شد.»
حسام‌الدین علامه با بیان اینکه سال گذشته بودجه اجرایی‌شدن سند حدود ۱۵۰ میلیون تومان بود، افزود: «این بودجه برای جلسات سیاستگذاری، نظام شاخص‌گذاری، تعیین تولیت، تعیین ذی‌نفعان، تحلیل اقدامات، نوشتن برنامه عملیاتی و نگارش برنامه‌های رصد و نظارت صرف می‌شود.»
او با تأکید بر اینکه این بودجه برای انجام اقدامات منجر به اجرایی‌شدن سند هزینه می‌شود، گفت: «مقدمات کار این سند که نیاز به بودجه نداشته، انجام شده است و اقداماتی در راستای عملیاتی‌شدن سند احصاء شده است. به محض آنکه مشکلاتی که برای تشکیل جلسات اتاق فکر و پیگیری اجرایی سند به خاطر کرونا پدیده آمده است، برطرف شود این سند عملیاتی خواهد شد. جلسات نیز به ‌صورت حضوری و مجازی پیگیری خواهد شد.»
به گفته رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، سند ملی سالمندان دارای ۶ هدف اصلی شامل ارتقای سطح فرهنگی جامعه در زمینه پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان، ارتقای سرمایه و حمایت‌های اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان است. علامه افزود که سند ملی سالمندان به بحث‌هایی مانند معیشت و امنیت درآمد سالمندان از منابع عمومی می‌پردازد و بر اساس این سند لازم است وظایف دستگاه‌ها در زمینه سالمندی در بودجه‌های آینده دیده شود.
سند ملی سالمندان کشور با امضای معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور که به نوعی تضمین‌کننده و حامی اجرای این سند از نظر منابع مالی و برنامه‌ای است و همچنین با امضای رئیس شورای ملی سالمندان کشور - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد. ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقای سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندی و تأمین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان از اهداف سند ملی سالمندان است.


تعداد بازدید :  204