شماره ۲۱۵۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

خط بریل، خط مخصوص نابینایان
211 سال پیش، برابر با چهارم ژانویه 1809 میلادی، لویی بریل، مخترع خط خواندن و نوشتن نابینایان (خط بریل)، در دهکده‌ای کوچک نزدیک پاریس به دنیا آمد. لویی در سه سالگی بر اثر فرو رفتن درفش در یکی از چشمانش، ابتدا کم‌بینا و سپس از هر دو چشم نابینا شد. او در 15 سالگی الفبای 6 نقطه‌ای خود را اختراع و در 20 سالگی به عنوان معلم در موسسه نابینایان پاریس شروع به کار کرد. بریل خط خودش را به نگارش نت موسیقی و ریاضیات هم بسط داد. او در میانه راه زندگی با بیماری سل روبرو شد و در 43 سالگی، چشم از جهان فروبست.

روایت کننده فروپاشی زندگی شهری
84 سال پیش، برابر با پانزدهم دی ماه 1315 خورشیدی، بهرام صادقی، نویسنده معاصر ایرانی در نجف آباد اصفهان دیده به جهان گشود. عمده فعالیت صادقی در طول زندگی حرفه‌‌ای‌ بر داستان کوتاه متمرکز بود. از او مجموعه داستان کوتاه «سنگر و قمقمه‌های خالی»، داستان بلند «ملکوت» و چند داستان کوتاه پراکنده به جای ‌مانده‌ است. صادقی با همین دو اثر در انجمن‌های ادبی به عنوان صاحب سبکی پیشرو شناخته می‌شود. اغلب داستان‌های او نمایانگر فروپاشی و بیهودگی زندگی شهری است. بهرام صادقی دوازدهم آذر 1363 خورشیدی در 47 سالگی درگذشت.

رهبر جنبش نوسازی شعر انگلیسی
55 سال پیش، برابر با چهارم ژانویه 1965 میلادی، توماس استرنز الیوت، مشهور به تی.اس.الیوت، شاعر، نمایشنامه‌نویس و منتقد شهیر ادبی در 76 سالگی درگذشت. بسیاری الیوت را با وجود برخی آثارش چون «سرزمین هرز» و «چهار کوارتت»، رهبر جنبش نوسازی شعر و شاعری می‌دانند. به عقیده اهل فن سبک بیان، سرایش و قافیه پردازی او، زندگی دوباره‌ای به شعر انگلیسی بخشید. انتشار «چهار کوارتت» الیوت، او را به عنوان برترین شاعر انگلیسی زبان در قید حیات در زمان خود، شناساند. الیوت در سال 1948 میلادی نشان «مِریت» و جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد.

برج خلیفه، شهری عمودی در دبی
10 سال پیش، برابر با چهارم ژانویه 2010 میلادی، برج خلیفه، بلندترین ساختمان دنیا در شهر دوبی افتتاح شد. ساخت این برج شش سال به طول انجامید. برای ساخت برج خلیفه 330 هزار مترمربع بتن، 10 کیلومتر میله فولادی و ٣ هزار تن آلومینیوم به کار گرفته شده است. امروزه نزدیک به ده هزار نفر در برج خلیفه زندگی و کار می‌کنند. از این برج به عنوان «شهر عمودی دوبی» یاد می‌شود. ظرفیت این آسمان‌خراش هنوز هم تکمیل نشده است و تا 35 هزار نفر ظرفیت سکونت دارد.


تعداد بازدید :  308