شماره ۲۱۵۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
زندگی دکتر علی جوان، فیزیکدان و مخترع ایرانی بر پرده سینما

شهاب حسینی در دومین همکاری خود با کوروش اهری، در نقش دکتر علی جوان، فیزیکدان و مخترع سرشناس ایرانی مقابل دوربین خواهد رفت. به نقل از ‌هالیوود ریپورتر، کوروش اهری پس از ساخت فیلم «شب» با بازی شهاب حسینی، حق ساخت فیلم زندگینامه دکتر علی جوان را به تهیه‌کنندگی «الکس برتو» و کمپانی «پل مدیا» کسب کرده است و شهاب حسینی در نقش این دانشمند ایرانی-  آمریکایی بازی خواهد کرد.
مایا و لیلا جوان دو دختر به جامانده از دکتر علی جوان نیز به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی و مشاور با این پروژه سینمایی همکاری خواهند داشت و کوروش اهری نیز علاوه بر کارگردانی، نگارش فیلمنامه این فیلم را نیز برعهده دارد.
علی جوان در‌سال ۱۳۰۵ هجری‌شمسی در تبریز به دنیا آمد. پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در زادگاهش، وارد دانشگاه تهران شد و چندی بعد به آمریکا مهاجرت کرد و در‌سال ۱۳۳۳ هجری‌شمسی از دانشگاه کلمبیا در نیویورک، دکترای فیزیک گرفت و سپس به عضویت هیأت علمی موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) درآمد.
او شخصی شناخته شده در زمینه لیزر و کوانتوم در جهان بوده و عضویت گروه تحقیقاتی لابراتوار تلفن بل در نیوجرسی را در فهرست مسئولیت‌های خود به ثبت رسانده است. جوان در ‌سال ۱۳۳۷ هجری‌شمسی اصول لیزر گازی را بنیان نهاد و دو‌سال بعد لیزر گازی هلیوم ـ نئون را ابداع کرد. این اختراع، اولین لیزر گازی بود که به صورت مستمر کار می‌کرد و باعث توجه ویژه مجامع علمی جهان شد. این دانشمند برجسته در زمان حیات خود از میان صد نابغه در قید حیات و مطرح دنیا در رتبه ۱۲ قرار گرفته بود و جزو ۱۰ نابغه زنده جهان به شمار می‌رفت و ابداعات ارزشمندی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تئوری میز سه سطحی، ابداع لیزر گازی هلیوم و نئون، انجام مکالمات تلفنی با لیزر نوری و پمپاژ لیزرهای نوری اشاره کرد. جراحی لیزری در بیمارستان‌ها و همچنین تکنولوژی CD و  DVD برگرفته از لیزرگازی می‌باشد که به دست پروفسور جوان در دنیا به وقوع پیوسته است.


تعداد بازدید :  282