[شهروند] تامین اتوبوس موردنیاز شهرها، وظیفه دولت است. نایبرئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از 6هزار دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران میگوید. اتوبوسهایی که باید عددشان را به بیش از 9هزار دستگاه برسانند.« در 10سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس از دولت به شهر تهران تحویل داده نشده.» سیدحسن رسولی معتقد است طبق قانون تأمین اتوبوس موردنیاز شهرها، وظیفه دولت است.
به گفته رسولی مطالبات شهرداری مجموعهای از حسابهای فیمابین حوزه مدیریت شهری تهران با دولت و حسابهای جاری و ساری است.«با توجه به گستردگی روابط و مناسبات فیمابین، میتوانیم بگوییم در سرفصلهای مختلف چه وضعیتی داریم.» او معتقد است در کل به صورت مطلق نمیتوان عددی را بیان کرد چرا که این مطالبات از دولت، به صورت تعهدی، بدهی، عوارض، بازپرداخت تسهیلات ارزی و تضامین اوراق مشارکت است.
مطالعات میدانی میگویند حملونقل عمومی و آلودگی هوا دو مساله اصلی پایتختاند.البته شورا به عنوان پارلمان محلی و مجلس شورای اسلامی به عنوان پارلمان ملی و دولت و شهرداری تهران به عنوان دستگاههای اجرایی هرکدام وظایفی دارند که برای ارایه بهترین خدمت به شهروندان لازم است، حداکثر تلاش را داشته باشند.«در سالجاری شهرداری با تمام مشکلاتی که داشته قرارداد خرید 250 اتوبوس را منعقد کرده و 100 دستگاه آن وارد شبکه حملونقل شده و تا پایان سال 150 دستگاه اتوبوس دیگر نیز به ناوگان اتوبوسرانی شهر اضافه خواهد شد.»
به باور او در حوزه مترو در حال حاضر 1520 واگن در حال خدمترسانی است که با این تعداد واگن بهطور متوسط قبل از شیوع کرونا یکمیلیون و نهصد هزار سفر در روز انجام میشد که بعد از شیوع کرونا این تعداد سفر به کمتر از نصف کاهش یافته است.«نیاز است 1500 دستگاه واگن جدید تامین شود. به طور حتم اگر این تعداد واگن به خطوط اضافه شود، تعداد جابجایی مسافر در مترو به حدود 5میلیون سفر در روز افزایش خواهد یافت.»
به گفته خزانهدار شورای شهر تهران سادهاندیشی است انتظار داشته باشیم شورای شهر و شهرداری تهران به تنهایی و از جیب مردم با دریافت عوارض در کنار اوراق مشارکت، سیستم حمل و نقل ریلی را به روزرسانی کنند.«ظرف 7سال و نیم گذشته در دولت آقای روحانی حتی یک دستگاه اتوبوس و یک واگن به سیستم حملونقل عمومی پایتخت توسط دولت اضافه نشده و شهرداری تهران تلاش کرده با منابع حداقلی خود این سیستم را سرپا نگاه دارد.»
رسولی معتقد است کرونا در کنار رکود اقتصادی سبب شده درآمدهای شهرداری کاهش پیدا کند و در برخی از سرفصلها به صفر برسد.«ظرف 8ماهه ابتدای سال جاری تنها 62درصد بودجه شهرداری تهران محقق شده است. آن هم 62درصدی که ما در سال قبل میتوانستیم به 250 میلیارد تومان یک کیلومتر مترو ایجاد و تجهیز کنیم اما امروز باید با هزار میلیارد تومان آن را انجام دهیم.»
او ادامه میدهد:«رئیسجمهوری برای هزینههای کرونا مجوز برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی را دریافت کرد، اما مردم تهران بدانند تاکنون یک ریال از این یک میلیارد یورو برای شهرداری تهران با 9 میلیون نفر جمعیت ثابت و 6 میلیون جمعیت سیار پرداخت نشده است. در حالی که در برخی روزها 60 درصد تلفات مربوط به کرونا برای شهر تهران بوده است.»
به گفته رسولی سازمان ورزش شهرداری یا برج میلاد یک ریال درآمد ندارد و تمام هزینههای سازمان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو نیز برعهده مدیریت شهری است.«اداره پایتخت برخلاف تصور، امر مهم و حاکمیتی است و با کمال تاسف در این شرایط رکود اقتصادی و افزایش هزینهها و کاهش درآمدها مورد حمایت هیچ کدام از دستگاههای حاکمیت نیستیم.»
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر معتقد است در بدترین و بحرانیترین شرایط برای اداره پایتخت هستیم.«انتظار داریم از دولت به عنوان کل حاکمیت مطالبات شهرداری را پرداخت کند. از مجلس نیز انتظار داریم در لایحه بودجه دولت توجه ویژهای به حوزه حمل و نقل داشته باشند.»