شماره ۲۱۴۸ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

درگذشت نایب‌السلطنه پرتغالی هند
496 سال پیش، برابر با بیست و چهارم دسامبر 1524 میلادی، واسکو دوگاما، جهانگرد و کاشف پرتغالی که برای نخستین بار از راه دریا به هند رفت، در شهر کوچین ایالت کرالای هند درگذشت. او در سال 1487 میلادی از جنوب آفریقا و دماغه امید نیک به هند رفت. این اکتشاف بزرگ جغرافیایی سرنوشت ملت‌های شرقی را تغییر داد و باعث هجوم اروپاییان به مشرق زمین شد. دوگاما نخستین مرکز بازرگانی پرتغال را در کوچین تاسیس کرد و در سال 1524 میلادی از سوی پادشاه پرتغال به عنوان نایب‌السلطنه هند انتخاب شد، اما پیش از آن که در مسئولیت جدیدش کاری انجام دهد در کوچین درگذشت.
میلیاردر وسواسی و شهرت طلب
115 سال پیش، برابر با بیست و چهارم دسامبر 1905 میلادی، هوارد هیوز، از مشهورترین چهره‌های قرن بیستم آمریکا در تگزاس به دنیا آمد.  هیوز در عرصه‌هایی چون صنعت هوانوردی و تهیه‌کنندگی سینما از جمله افراد صاحب‌نام به شمار می‌رفت. در سال 2004 میلادی، مارتین اسکورسیزی داستان زندگی او را در فیلم «هوانورد» با نقش‌آفرینی لئوناردو دی‌کاپریو مقابل دوربین برد. هیوز با وجود کسب میلیاردها دلار ثروت زندگی بسامانی نداشت که یکی از جلوه‌های این نابسامانی وسواس کشنده او بود. هیوز پنجم آوریل 1976 بدون آن که وصیت‌نامه‌ای داشته باشد با به جای گذاشتن میلیاردها دلار ثروت درگذشت.
نخستین سفر به مدار ماه با آپولو
52 سال پیش، برابر با بیست و چهارم دسامبر 1968 میلادی، فضاپیمای «آپولو 8» در مدار ماه قرار گرفت، به دور آن چرخید و پنج روز بعد به سلامت بر زمین نشست. به این ترتیب 3 فضانورد یعنی فرمانده فرانک بورمن، خلبان سفینه فرماندهی جیم لوول و خلبان ماه‌نشین ویلیام آندرس، به نخستین افرادی تبدیل شدند که پا به فراتر از مدار نزدیک زمین گذاشتند، زمین را به شکل سیاره‌ای کامل دیدند، به طور مستقیم سمت پنهان ماه را مشاهده کردند و شاهد طلوع زمین شدند. «آپولو 8» در مدت بیست ساعت، 10 بار به دور ماه چرخید.
موسیقی‌دان مورد علاقه هیچکاک
45 سال پیش، برابر با بیست و چهارم دسامبر 1975 میلادی، برنارد هرمان، از شهیرترین آهنگسازان فیلم تاریخ سینمای جهان در لس‌آنجلس درگذشت. عمده شهرت هرمان به دلیل همکاری‌هایش با آلفرد هیچکاک و ساخت موسیقی برای برخی از مهمترین فیلم‌های این کارگردان شهیر مانند «شمال از شمال غربی»، «روانی»، «مردی که زیاد می‌دانست»، «مارنی» و «سرگیجه» است. او همچنین آثار قابل توجهی برای کارگردانان سرشناس و فیلم‌های مطرحی مانند «همشهری کین»، «ارواح و خانم مویر»، «تنگه وحشت» و «راننده تاکسی» ساخته است.


تعداد بازدید :  351