شماره ۲۱۴۷ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

ترجمه انجیل به زبان آلمانی
499 سال پیش، برابر با بیست و سوم دسامبر 1521 میلادی، ترجمه آلمانی انجیل توسط مارتین لوتر کشیش شورشی و بنیان‌گذار پروتستانیسم منتشر شد. لوتر عقیده داشت که واسطه شدن کلیسا بین مردم و خدا، مفسده‌انگیز است. او نخستین قدم برای اصلاح این مسیر را در ترجمه انجیل به زبانی غیر از عبری و لاتین دید، پس برای ترجمه کتاب مقدس مسیحیان به آلمانی پیشقدم شد و این کار را به سرانجام رساند. او حتی در کلیسای خود مراسم دعا را به زبان آلمانی اجرا می‌کرد تا به مسیحیان ثابت کند راه ارتباط با خدا فقط تکرار جملاتی که حتی معنی آن‌ها را نمی‌دانیم نیست.
صدور نخستین سجل ایرانی
102 سال پیش، برابر با سوم دی 1297 خورشیدی، نخستین شناسنامه ایرانی به نام «سجل» در دوران قاجار برای دختری به نام «فاطمه ایرانی» صادر شد. شناسنامه یکی از اسناد هویتی در ایران است که سازمان ثبت احوال کشور موظف است آن را برای هر شهروند ایرانی صادر کند. در فارسی افغانستان واژه «تذکره» و در فارسی تاجیکستان واژه «زادنامه» یا «شهادت‌نامه تولد» به جای شناسنامه به کار می‌رود. همچنین در تاجیکستان واژه شناسنامه به معنای گذرنامه یا همان «پاسپورت» است.
استاد خستگی ناپذیر و پر کار
95 سال پیش، برابر با سوم دی 1304 خورشیدی، محمدابراهیم باستانی پاریزی، نویسنده، تاریخ‌دان و استاد برجسته دانشگاه تهران، در پاریز (استان کرمان) به دنیا آمد. دکتر باستانی پاریزی را باید از پرکارترین و برجسته‌ترین استادانی دانست که دانشگاه تهران و جامعه علمی ایران به خود دیده است. فعالیت‌های علمی دکتر پاریزی به بیش از 70 سال پیش می‌رسد. او در سال 1315 شمسی یعنی حدود ده دوازده سالگی در پاریز روزنامه «باستان» و مجله «ندای پاریز» را منتشر کرد. از آن زمان تا هنگام وفات یعنی پنجم فروردین 1393، قریب به هزار و اندی مقاله از او به چاپ رسیده و کتاب‌هایش بارها تجدید چاپ شده‌اند .
انتقال مقاومت با ترانزیستور
73 سال پیش، برابر با بیست و سوم دسامبر 1947 میلادی، سه فیزیکدان آمریکایی به نام‌های والتر براتین، ویلیام شاکلی و جان باردین موفق به ساخت نخستین ترانزیستور جهان شدند. نام «ترانزیستور» که ترکیبی از واژه‌های «ترانسفر» به معنای «انتقال» و «رزیستور» به معنای «مقاومت» است توسط جان رابینسون پیرس نویسنده و مهندس برق پیشنهاد شد که مورد موافقت قرار گرفت. ترانزیستور قطعه‌ای است متشکل از مواد جامد نیمه‌رسانا که در مدارهای الکترونیکی وظیفه تقویت یا قطع و وصل سیگنال‌ها را بر عهده دارد.


تعداد بازدید :  261