شماره ۲۱۴۵ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

نماد عصر جاز و خالق «گتسبی بزرگ»
80 سال پیش، برابر با بیست و یکم دسامبر 1940 میلادی، نویسنده شهیر آمریکایی در 44 سالگی درگذشت. فیتزجرالد به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ سده بیستم میلادی شناخته می‌شود و اهل فن آثار او را نمایانگر عصر جاز در آمریکا قلمداد کرده‌اند. شناخته‌شده‌ترین اثر او رمان «گتسبی بزرگ» است که نخستین بار سال 1925 منتشر شد. از فیتزجرالد تاکنون چهار رمان «این سوی بهشت»، «زیبا و ملعون»، «گتسبی بزرگ» و «لطیف است شب» و یک مجموعه داستان کوتاه به فارسی ترجمه شده است.
جنگ و تبعات آن در آثار نویسنده آلمانی
103 سال پیش، برابر با بیست و یکم دسامبر 1917 میلادی، هاینریش بُل، نویسنده برجسته آلمانی در شهر کلن به دنیا آمد. او ابتدا طرفدار حزب نازی بود اما در ادامه با دیدن فجایع جنگ نظرش ‏تا حد زیادی دچار تغییر شد. بُل دو سال پس از پایان جنگ نخستین داستان خود را منتشر کرد و خیلی زود به شهرت رسید. تم ‏اکثر آثار‌هاینریش بُل را جنگ و تبعات آن تشکیل می‌دهند. «عقاید یک دلقک»، «زنان ‏در چشم‌انداز رودخانه»، «بیلیارد در ساعت نه‌ونیم»، و.. تعدادی از آثار مهم این برنده آلمانی جایزه نوبل ادبیات در حوزه ‏رمان هستند.
انفجار پان امریکن بر فراز دهکده لاکربی
32 سال پیش، برابر با بیست و یکم دسامبر 1988 میلادی، پرواز شماره 103 خطوط هوایی پان‌آمریکن که از فرودگاه هیثرو لندن عازم  فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک بود، بر اثر انفجار بمب با 243 مسافر و 16 خدمه سقوط کرد. این انفجار بر فراز دهکده لاکربی در اسکاتلند اتفاق افتاد و بر اثر سقوط هواپیما چندین خانه ویران و علاوه بر سرنشینان، تعدادی از اهالی دهکده نیز کشته شدند. ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، دولت لیبی را مسئول این بمب‌گذاری معرفی کردند که منجر به تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور شد. در سال 2003 لیبی رسما مسئولیت انفجار لاکربی را پذیرفت.
نخست وزیر قدرتمند عصر   ویکتوریا
216 سال پیش، برابر با بیست و یکم دسامبر 1804 میلادی، بنجامین دیزراییلی سیاستمدار شهیر انگلیسی در بلومزبری به دنیا آمد. سرزمین‌های تحت سیطره امپراتوری بریتانیا در طول سلطنت ملکه ‏ویکتوریا در سرتاسر دنیا پراکنده بودند و این ‏کشور توانست در صنعت و کشاورزی بر دیگر قدرت‌های زمان خود پیشی بگیرد. از این دوران با عنوان عصر «ویکتوریا» یاد می‌شود. اما اینکه همه ‏موفقیت‌های بریتانیا در این دوران را با اقتدار ملکه مرتبط بدانیم چندان درست نیست چون دقیقا در همین دوران است که ‏انگلستان هنرنمایی نخست‌وزیر قدرتمندی چون بنجامین دیزراییلی را تجربه می‌کند.


تعداد بازدید :  223