شماره ۲۱۴۴ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

نویسنده طناز و هجو کننده دیوان‌سالاری
105 سال پیش، برابر با بیستم دسامبر 1915 میلادی، مَحمت نصرت معروف به عزیز نسین، نویسنده و طنزنویس شهیر اهل ترکیه در استانبول به دنیا آمد. بسیاری از آثار نسین به هجو دیوان‌سالاری و نابرابری‌های اقتصادی در جامعه وقت ترکیه اختصاص دارند. آثار او به بیش از 30 زبان ترجمه شده‌اند. بسیاری از داستان‌های کوتاه او را احمد شاملو، ثمین باغچه‌بان و صمد بهرنگی به فارسی ترجمه کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به پخمه، حقه‌باز، خری که مدال گرفت، زن بهانه‌گیر، عروس محله، گردن‌کلفت، یک خارجی در استانبول، نابغه هوش، خانه‌ای روی مرز، داماد سرخانه، غلغلک، زن وسواسی، موخوره، مرض قند، طبق مقررات و شارلاتان اشاره کرد. نَسین در زبان ترکی «تو چه کاره‌ای» معنا می‌دهد.
آغاز به کار نخستین برق اتمی در جهان
69 سال پیش، برابر با بیستم دسامبر 1951 میلادی، نخستین ژنراتور تولید برق با استفاده از نیروی اتم در 30 کیلومتری شهر «آرکو» واقع در ایالت کوهستانی آیداهو آمریکا آغاز به کار کرد. نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق انرژی آزاد شده از هسته اتم‌ها در فرآیند شکافت هسته‌ای درون رآکتور اتمی را مورد استفاده قرار می‌دهند. در این نیروگاه حدود یکصد کیلو وات الکتریسیته به وسیله رآکتور هسته‌ای آزمایشگاهی «بریدر» تولید شد. این نیروگاه تا سال 1964 مشغول به کار بود.
سکان ریاست جمهوری در دستان بوتو
49 سال پیش، برابر با بیستم دسامبر 1971 میلادی، ذوالفقار علی بوتو کار خود را به عنوان چهارمین رئیس‌جمهوری پاکستان آغاز کرد. ذوالفقار علی بوتو به عنوان بنیان‌گذار حزب مردم، نخست‌وزیر، وزیرامورخارجه، نماینده مجلس و نهایتا رئیس‌جمهوری پاکستان از مشهور‌ترین شخصیت‌های تاریخ سیاسی و اجتماعی پاکستان به شمار می‌رود. در دوران زمامداری او برنامه هسته‌ای پاکستان سرعت گرفت و به عبدالقدیرخان دانشمند هسته‌ای این کشور ماموریت داده شد تمام تلاش خود را برای ساختن بمب اتمی به کار گیرد. تلاشی که سال 1998 و نوزده سال پس از مرگ بوتو به سرانجام رسید. ذوالفقار علی بوتو چهارم آوریل 1979 میلادی در زمان حکومت محمد ضیاءالحق ژنرال کودتاچی پاکستانی اعدام شد و 14 سال بعد از این واقعه، دخترش بی‌نظیر قدرت را در پاکستان به دست گرفت.


تعداد بازدید :  240