شماره ۲۱۴۳ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

مخترع تداخل سنج و الهام بخش اینشتین
168 سال پیش، برابر با نوزدهم دسامبر 1852 میلادی، آلبرت آبراهام مایکلسون، فیزیکدان روس‌تبار آمریکایی در قلمرو امپراتوری پروس به دنیا آمد. مایکلسون با اختراع ابزاری که «تداخل ‌سنج» نامیده می‌شد شروع به اندازه‌گیری سرعت نور کرد. او با اندازه‌گیری سرعت نور در جهت‌های مختلف نشان داد که سرعت نور مستقل از سرعت منبع نور است. اینشتین بر پایه تحقیقات او موفق به ارایه نظریه نسبیت شد. مایکلسون در سال 1907 جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد و نخستین آمریکایی بود که موفق به دریافت جایزه نوبل در علوم شد.
دانشنامه‌ جامع علم و عمل موسیقی ایران
63 سال پیش، برابر با بیست و نهم آذر 1336 خورشیدی، ابوالحسن صبا، استاد برجسته موسیقی، آهنگساز و نوازنده سرشناس ایرانی بر اثر سکته قلبی در 55 سالگی درگذشت. صبا تمام سازهای ایرانی همچون سنتور، تار، سه‌تار، تنبک، نی، کمانچه، ویولن و همچنین پیانو را در حد استادی می‌نواخت اما ویولن و سه‌تار سازهای تخصصی‌اش بودند. بسیاری صبا را از برجسته‌ترین چهره‌های موسیقی ایران در 70 سال گذشته‌ می‌دانند. صبا در سایر هنرها همچون ساختن ساز و نقاشی و ادبیات مهارت داشت، زبان انگلیسی می‌دانست و دانشنامه‌ای جامع از علم و عمل موسیقی ایرانی بود.
پایان کار بازیگر خوش تیپ ایتالیایی
24 سال پیش، برابر با نوزدهم دسامبر 1996 میلادی، مارچلو ماسترویانی، بازیگر شهیر سینمای ایتالیا در پاریس درگذشت. در کارنامه حرفه‌ای ماستوریانی نقش‌آفرینی در بیش از 120 فیلم  را می‌توان دید که برخی از آن‌ها جزو آثار مهم تاریخ سینما به شمار می‌روند. ماسترویانی این توانایی را داشت که به کمک چهره جذابش همچون آلن دلون، سیمون سینیوره، ژان لویی ترنتینیان، ژان‌پل بلموندو یا سوفیا لورن جذب سینمای هالیوود شود، اما او تا پایان عمر در خدمت سینمای اروپا ماند و آن را به هالیوود ترجیح داد.
خالق ترانه‌های ماندگار و «ناصریا»
14 سال پیش، برابر با بیست و نهم آذر 1385 خورشیدی، ناصر عبداللهی، خواننده پاپ که با ترانه «ناصریا» میان موسیقی‌دوستان ایرانی به شهرت رسید، پس از گذراندن 27 روز در کما سرانجام در بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران در 36 سالگی درگذشت و در زادگاهش، بندرعباس به خاک سپرده شد. ترانه‌های مورد انتخاب عبداللهی در آلبوم‌هایش عمدتاً دارای مفاهیم اجتماعی، حماسی، مذهبی و عاشقانه هستند. بیشتر اشعار ترانه‌های عبداللهی از سروده‌های محمدعلی بهمنی بود. او در حرفه‌اش تحت تأثیر سبک موسیقی ابراهیم منصفی قرار داشت به طوری که در سال‌های آغازین کار هنری ترانه‌های منصفی را بازخوانی می‌کرد.

 


تعداد بازدید :  392