شماره ۲۱۳۱ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

نویسنده معروف و پرکار
150 سال پیش، برابر با پنجم دسامبر 1870 میلادی، الکساندر دوما (پدر)، رمان‌‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس شهیر فرانسوی در 68 سالگی درگذشت. دوما به دلیل خلق آثاری چون «کنت مونت کریستو»، «سه تفنگدار» و «بیست سال بعد»  از جمله مشهورترین نویسندگان فرانسه به شمار می‌رود. او علاوه بر مهارت در عرصه نگارش رمان‌، مقاله‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و خبرنگاری پرتوان بود. از دوما بیش از 300 عنوان کتاب بر جای مانده که حاکی از پرکاری این نویسنده بزرگ است. کتاب‌های او تقریبا به تمام زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده و تاکنون بیش از 200 فیلم بر اساس آن‌ها ساخته‌اند.

زادروز خالق میکی موس
119 سال پیش، برابر با پنجم دسامبر 1901 میلادی، والت دیزنی، سینماگر و انیماتور شهیر آمریکایی در شیکاگو به دنیا آمد. او به عنوان بنیان‌گذار کمپانی عظیم «والت دیزنی»، در طول عمر خود، 59 بار در رشته‌های مختلف نامزد دریافت جایزه اسکار شد که از این میان 22 جایزه را به اضافه 4 اسکار افتخاری به خانه برد. میکی موس مشهورترین شخصیت کارتونی تاریخ سینما یکی از مخلوقات والت دیزنی است که خود شخصاً دوبله آن را بر عهده داشت. کمپانی والت دیزنی هم اکنون با درآمد سالانه‌ای برابر 5 میلیارد دلار، یکی از سود‌آورترین شرکت‌های فعال در زمینه سرگرمی‌سازی به شمار می‌رود.
 
نماد سبک امپرسیونیسم
94 سال پیش، برابر با پنجم دسامبر 1926 میلادی، کلود مونه، نقاش فرانسوی و از بزرگان سبک امپرسیونیسم در 86 سالگی درگذشت. مونه را مهم‌ترین نقاش امپرسیونیست قلمداد کرده‌اند. مشهورترین اثر او «امپرسیون، طلوع آفتاب» نام دارد که نام سبک امپرسیون نیز از همین اثر - که توسط یک منتقد هنری به استهزاء گفته شده بود - گرفته شده است. در این سبک نقاشان از ضربات شکسته و کوتاه قلم‌مو آغشته به رنگ‌های خالص و نامخلوط به جای ترکیب‌های ظریف رنگ‌ها استفاده می‌کنند. مونه در طول زندگی خود آثار زیادی خلق کرد و رویکردی جدید به هنر نقاشی بخشید.

سقوط هواپیمای خبرنگاران
15 سال پیش، برابر با پانزدهم آذر 1384 خورشیدی، یک هواپیمای حمل و نقل نظامی نیروی هوایی ایران از نوع «C-130» که از تهران عازم بندرعباس بود اندکی پس از برخاستن از مهرآباد دچار نقص فنی شد و در راه بازگشت اضطراری به فرودگاه به ساختمان 10 طبقه مجاور فرودگاه، ویژه سکونت خانواده افراد نیروی هوایی برخورد کرد و همه 94 سرنشین آن کشته شدند. 68 تن از سرنشینان این هواپیما خبرنگارانی بودند که برای تهیه خبر و عکس از جریان یک مانور نیروی دریایی در خلیج‌فارس عازم بندرعباس بودند.


تعداد بازدید :  251