شماره ۲۱۲۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

خالق ماجراهای هاکلبری فین و تام سایر
185 سال پیش، برابر با سی‌ام نوامبر 1835 میلادی، سمیوئل لنگهورن کلمنز، معروف به مارک توین، نویسنده و طنزپرداز آمریکایی در روستای فلوریدا در مرز ایالت میسوری به دنیا آمد. عمده شهرت توین در دنیای ادبیات مدیون دو رمان «ماجراهای هاکلبری فین» و «ماجراهای تام سایر» است. او 15 سال آخر عمرش را با نوشتن کتاب‌های جدی و چند کتاب طنز گذراند. کلمنز نام مارک توین را از ناخدای یک کشتی که با این نام در مجلات می‌نوشت گرفت و در تمام کارهای طنزش از این اسم استفاده کرد.

نمایشنامه‌نویس قدر ندیده تاریخ ادبیات
120 سال پیش، برابر با سی‌ام نوامبر 1900 میلادی، اسکار وایلد، شاعر و نویسنده شهیر ایرلندی در پاریس درگذشت. وایلد تأثیر بسیاری روی نمایشنامه و رمان‌نویسان پس از خود گذاشت و همواره از او به عنوان یکی از برترین نمایشنامه‌نویسان تاریخ ادبیات یاد می‌شود. کتاب‌های وایلد توسط انتشارات زیادی بارها و بارها تا همین امروز در حال چاپ شدن هستند و جالب آنکه او در سال 1900 در عین گمنامی در شهر پاریس دیده از جهان فروبست. از جمله رمان‌های مشهور او می‌توان به «تصویر دوریان گری» و «روح کانترویل» اشاره کرد.

پسا نوگرای پرتغالی و ستایشگر خیام
85 سال پیش، برابر با سی‌ام نوامبر 1935 میلادی، فرناندو پسوا، شاعر و نویسنده شهیر پرتغالی در لیسبون درگذشت. پسوا بزرگترین نویسنده قرن پرتغال، نخستین پایه‌گذار نوگرایی در کشورش و نخستین بانی پسانوگرایی در جهان به حساب می‌آید. او به شدت تحت تأثیر ژرف‌اندیشی و جهان‌نگری «خیام» بوده و هرجا که فرصتی یافته، لب به ستایش این شاعر ایرانی گشوده‌ است. کتاب «دلواپسی» او نیز به گونه‌ای با اندیشه خیام گره خورده‌ است. پسوا را در زمینه سرایندگی با ریکله و در زمینه نثر با شکسپیر قابل مقایسه دانسته‌اند.

مرگ تلخ ستاره سریع و خشمگین
7 سال پیش، برابر با سی‌ام نوامبر 2013 میلادی، پل واکر، ستاره جوان سینمای آمریکا در پی سانحه تصادف رانندگی در 40 سالگی درگذشت. عاشقان سینما پل واکر را با سری فیلم‌های «سریع و خشمگین» را می‌شناسند. در زمان مرگ، واکر فیلمبرداری «سریع و خشن ۷» را به پایان نرسانده بود و ادامه فیلم پس از بازنویسی با استفاده از بدل‌ تکمیل شد. بعد از مرگ واکر خانواده او از کمپانی پورشه شکایت کردند. واکر هنگام مرگ سوار بر یکی از خودروهای ساخت این کمپانی بود که بعد از برخورد با تیر چراغ برق منفجر شد.


تعداد بازدید :  320