شماره ۲۱۲۶ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۹ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تاسیس آبی اناری پوشان کاتالان
121 سال پیش، برابر با بیست و نهم نوامبر 1899 میلادی، باشگاه فوتبال بارسلونای اسپانیا، توسط تعدادی فوتبال‌دوست سوئیسی، انگلیسی و اسپانیایی و با جذب 11 بازیکن شامل واتر وایلد، لوئیس دی‌اوسو، بارتومئو ترادس، اوتو کونزله، اوته مه‌یر، انریک دوکال، پره‌ کبوت، کارلس پوجول، جوزپ لوبت، ویلیام پارسونز و جانپارسونز تاسیس شد. بارسلونا هم اکنون باشگاهی ورزشی-اجتماعی با صدها هزاران هوادار به شمار می‌رود و تیم فوتبال آن جزو سه تیمی است که هرگز به دسته پایین‌تر سقوط نکرده‌ است.

خالق اپرای توران‌دخت و توسکا
96 سال پیش، برابر با بیست و نهم نوامبر 1924 میلادی، جاکومو پوچینی، آهنگساز شهیر ایتالیایی در رم درگذشت. بسیاری پوچینی را مهمترین اپرانویس دوران خود پس از جوزپه وردی قلمداد می‌کنند. او در مقوله ملودی، رنگ‌آمیزی ارکستر و ایجاد تأثیر درماتیک استعداد ذاتی داشت. اپراهای معروف پوچینی شامل توسکا، بوهم، پروانه و توران‌دخت هستند که این آخری توسط آلفانو کامل شده است. پوچینی در اپراهای خود بیشتر به رویارویی زن و مردهای دلباخته و تیرگی‌ها و آلایش ذهنی آنها می‌پردازد. او پیرو مکتب رومانتیسم است، یعنی آثارش هدفمندند و بیشتر رویداد یا حالتی را توصیف می‌کنند. پوچینی در 40 سال فعالیت هنری خود مجموعاً 12 اثر اپرایی خلق کرد.

تشکیل جبهه ضد نازی یوگسلاوی
77 سال پیش، برابر با بیست و نهم نوامبر 1943 میلادی، یوسیپ بروز تیتو، معروف به مارشال تیتو، جبهه آزادی بخش یوگسلاوی را تشکیل داد. پارتیزان‌های عضو این سازمان، در زمان اشغال یوگسلاوی توسط ارتش آلمان نازی، ضربات مؤثری به نیروهای اشغالگر وارد آورده و در سال 1944 میلادی با كمك ارتش سرخ شوروی، نظامیان آلمانی را از كشورشان بیرون راندند. در پایان جنگ جهانی دوم، تیتو که اصالتاً یک کُروات بود در یوگسلاوی به قدرت رسید و اولین دولت پس از جنگ را تشكیل داد.

زادروز جوئل، برادر اتان کوئن
66 سال پیش، برابر با بیست و نهم نوامبر 1954 میلادی، جوئل کوئن، سینماگر شهیر آمریکایی در سنت‌لوئیس مینه‌سوتا به دنیا آمد. یافتن عکس تکی از جوئل کوئن بدون حضور برادرش «اِتان» یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست! تا جایی که سرچ جداگانه اسم این دو برادر نیز در موتورهای جست وجو نهایتا شما را به واژه «برادران کوئن» راهنمایی می‌کند. برادران فیلمساز آمریکایی که طی دو دهه اخیر تعدادی از متفاوت‌ترین آثار سینمای جهان را به جهانیان عرضه کردند. آثاری چون «بزرگ کردن آریزونا»، «فارگو»، «لبوفسکی بزرگ»، «جایی برای پیرمردها نیست»، «بخوان و بسوزان»، «ترانه باستر اسکراگز»، و...

 


تعداد بازدید :  315