شماره ۲۱۱۹ | ۱۳۹۹ شنبه ۱ آذر
صفحه را ببند
وحشت خزنده روی زمین

سالانه بیش از 40 هزار نفر در دنیا بر اثر نیش مار می‌میرند. تلفات 40 هزار نفری ناشی از نیش مار را مقایسه کنید با حمله کوسه‌ها که به طور متوسط، هر سال باعث مرگ 4 انسان می‌شوند! مارها در همه جای دنیا پراکنده‌اند به جز ایرلند، ایسلند، نیوزیلند، قطب‌های شمال و قطب جنوب!
    تاکنون 725 گونه مار سمی شناخته شده‌اند، که از این میان، 250 گونه برای انسان بسیار خطرناک و کشنده محسوب می‌شوند. یادتان باشد قطع شدن سر مار نشانه‌ مردن او نیست. مارها بعد از این‌که سرشان قطع ‌شد هم می‌توانند نیش بزنند!
 «خدنگ‌ یا مانگوس» یکی از معدود حیواناتی ا‌ست که در برابر سم مار مصون می‌ماند. بسیاری از معرکه‌گیرها در اجراهای خیابانی‌شان، از خدنگ‌ها برای مبارزه با مار استفاده می‌کنند!
 «آناکوندا» بزرگ‌ترین گونه‌ بین مارهاست. وزن این خزنده 270 کیلوگرم و طول آن حدود 9 متر است. یک آناکوندا برای میان وعده می‌تواند یک پلنگ را ببلعد! رشد مارها معمولاً با بالا رفتن سن، کاهش می‌یابد.
 «مامبای سیاه» نوعی مار است که طی شکار، طعمه‌اش را تا 12 بار نیش می‌زند! نوعی مار کبرا هم در موزامبیک وجود دارد که اگر احساس خطر کند، تُف می‌کند! قدرت پرتاب آب دهان در این خزنده، حداکثر 250 سانتی‌متر بوده و هدف آن معمولاً داخل چشمان حریف است!
 مارها خارج از بدن‌شان هیچ عضوی تحت عنوان «گوش» ندارند. گوش مارها از داخل پوست و گوشت و استخوان، امواج صوتی را دریافت کرده و می‌شنود! از سویی مارها از زبان‌شان برای بوییدن استفاده می‌کنند.
 ممکن است در دهان مارها تا 200 دندان وجود داشته باشد. این دندان‌ها برای نگه داشته طعمه و کمک به بلع آن تعبیه شده‌اند. همچنین تنها 10 هفته طول می‌کشد تا دندان نیشی که از مار کشیده شده، دوباره رشد کند!
 «مارهای دوقلو» یا به اصطلاح، مارهایی که با دو سر به دنیا می‌آیند، مدت زیادی دوام نمی‌آورند، چراکه آنها به طور مداوم بر سر غذا درگیر می‌شوند و همدیگر را گاز می‌گیرند!
 اگر یک مار بلافاصله بعد از غذا خوردن احساس خطر کند، هرچه خورده را بالا می‌آورد تا سبُک شود و بتواند به سرعت فرار کند.
 بزرگ‌ترین فسیل مار تقریباً 15 متر است. این فسیل تقریباً 60 میلیون سال قدمت دارد. برآورد شده است که این مار به اندازه‌ 20 انسان وزن داشته و می‌توانست چند تمساح را به صورت کامل بخورد! برگردان از فکت سایت

 


تعداد بازدید :  235