شماره ۲۱۱۶ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ آبان
صفحه را ببند
حقایقی چند درباره «خواب»، برادر مرگ

خواب را برادر مرگ توصیف کرده‌اند. بیشتر تحقیقات مربوط به خواب، نسبتاً جدید و نوین هستند. در نهایت باید پذیرفت که «خواب» یکی از بزرگ‌ترین اسرار جهان هستی است.
 هنگام خواب، «مغز» به کمک مایع نخاعی شسته می‌شود تا پروتئین‌ها و سموم مضر و اضافی‌اش از بین برود. خواب حافظه را تقویت می‌کند. جالب است بدانید مغز انسان، حتی هنگام خواب هم فعال می‌ماند.
 «کم‌خوابی» ممکن است همان تأثیراتی را که الکل بر مغز می‌گذارد، داشته باشد. مثلاً 16 ساعت بی‌خوابی باعث می‌شود که شما مانند فردی رفتار کنید که در خونش درصدی الکل وجود دارد!
 در حدود 200 سال پیش مردم «خواب اول» و «خواب دوم» داشتند. آن‌ها اواخر شب تقریباً 3 تا 4 ساعت می‌خوابیدند، سپس بیدار می‌شدند و بین 2 تا 3 به بعضی از کارهایشان می‌رسیدند و دوباره تا صبح می‌خوابیدند.
 انسان‌ در خواب عطسه نمی‌کند. این در حالی است که انسان‌ها در حالت خواب، بیشتر در معرض عطسه هستند، چراکه غشاهای مخاطی هنگام خواب متورم می‌شوند. اما مغز، تمام گیرنده‌های عصبی که باعث تحریک رفلکس عطسه ما می‌شوند را خاموش می‌کند.
 افراد نابینایان با خوابیدن مشکل دارند. ساعت داخلی بدن افرادی که نور را حس نمی‌کنند، اغلب قادر به تشخیص چرخه شبانه‌روز نیست و به همین خاطر بسیاری از نابینایان در این خصوص دچار مشکل می‌شوند.
 انسان، تنها پستانداری‌ است که به میل خود، خوابش را به تعویق می‌اندازد! تمام حیوانات، اگر احساس خستگی کنند، تسلیم خواب می‌شوند اما انسان تنها موجودی ا‌ست که می‌تواند برای مدت معینی، زمان خوابیدنش را به تعویق بیاندازد.
 بدن انسان ممکن است تا سه هفته بدون غذا بماند، اما بیشترین رکوردی که تاکنون برای نخوابیدن ثبت شده، 11 روز است. کمبود خواب بر فرایندهای اساسی بدن تأثیر مستقیم می‌گذارد و باعث مرگ می‌شود.
 «ارتفاع» روی سیستم خواب تأثیرگذار است. هرچه ارتفاع بیشتر باشد، خواب بیشتر مختل می‌شود. کارشناسان دلیل اختلالات خواب در ارتفاعات را کاهش سطح اکسیژن و تغییر فشار هوا می‌دانند. عادت کردن بدن به ارتفاعات معمولاً دو تا سه هفته طول می‌کشد.
  نخوابیدن باعث گرسنگی می‌شود. زمانی‌که معده هورمونی به نام «گرلین» را ترشح می‌کند، پیام گرسنگی به مغز فرستاده می‌شود. کم‌خوابی باعث تولید بیشتر گرلین در بدن می‌شود. خواب کافی، عادات غذایی ناسالم را مهار می‌کند.
 چهره‌هایی که شما در خواب می‌بینید، واقعی هستند. مغز نمی‌تواند در خواب چهره‌های جدیدی را طراحی کند. پس از نظر فنی، هر شخصی که در خواب می‌بینید، قبلاً در بیداری با او روبه‌‍رو شده‌اید.
برگردان از فکت نت – مترجم: فاطمه کرمی


تعداد بازدید :  399