شماره ۲۱۱۵ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
دروازه مرمرین دستگاه گوارش

دندان را باید نخستین عضو دستگاه هاضمه به حساب آورد. مواد غذایی برای گوارش وارد دهان شده و پس از جویده شدن توسط دندان‌ها راهی مرحله بعد یعنی هضم می‌شوند. دندان بخش کوچکی از آناتومی بدن را تشکیل می‌دهد هرچند اهمیت آن به اندازه مهم‌ترین اعضای بدن انسان است. حال شاید بد نباشد که کمی بیشتر راجع به این عضو مهم بدانید.
  انسان‌ها در زمان باستان فکر می‌کردند عامل دندان‌درد وجود «کِرم» در دهان است. این باور در تمدن‌های باستانی هند، مصر، ژاپن و چین تا زمان رنسانس کاملاً مرسوم و جاافتاده بود.
 نخستین دندان مصنوعی قرن‌ها پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. تقریباً 700 سال قبل از میلاد مسیح، اهالی شمال ایتالیا از دندان‌ انسان یا حیوانات مرده، نوعی پروتز یا دندان مصنوعی و موقت برای خود می‌ساختند.
 عمر خمیر دندان به 500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و اهالی یونان، روم، چین و هند از پودرهایی برای شستشوی دندان‌هایشان استفاده می‌کردند. این پودرها بسیار خشک بودند و ترکیبات آن معمولاً متشکل از استخوان خرد شده، گیاهان مختلف و مواد طبیعی دیگر بوده است.
 اگر در دوران باستان متولد شده بودید، در بعضی مناطق باور عموم بر این بود که هنگام دندان‌درد، باید الاغ یا قورباغه‌ای را ببوسید تا دردتان تسکین یابد!
 «پنیر» یکی از محافظان مهم برای دندان‌هاست. پنیر یک لایه محافظتی و موقت در اطراف دندان ایجاد می‌کند که پلاک‌های اسیدی را خنثی می‌کند.
 قبل از این‌که مسواک بزنید، یک ساعت صبر کنید زیرا این کار تا نیم ساعت بعد از خوردن یا نوشیدن بعضی غذاها ممکن است به مینای دندان آسیب برساند. مینای دندان در این زمان نرم‌تر از همیشه است.
 پسر هفت ساله‌ای از کشور هندوستان رکورددار بیشترین تعداد دندان‌ در دنیاست. دندان‌پزشک‌ها بعد از تورم و درد بسیار شدید که مراجعه‌ پسرک به درمانگاه را در پی داشت، 526 دندان را از دهان او خارج کردند.  
 کوسه سفید 3 هزار دندان دارد. این برای موجودی که وحشت اقیانوس‌ها لقب گرفته است چندان عجیب نیست. دندان‌های دندانه‌ای‌شکل و مثلثی کوسه از 5 تا 50 ردیف تشکیل شده است. یک کوسه در طول زندگی‌اش تا 30 هزار دندان را از دست می‌دهد.
 نهنگ‌های آبی دندان ندارند. رژیم غذایی نهنگ آبی به عنوان بزرگ‌ترین پستاندار جهان از میگوهای ریزی به نام کریل تشکیل می‌شود، بنابراین آنها عملاً نیازی به دندان ندارند. آنها به جای دندان، پرزهایی در گوشه‌ دهان‌شان دارند که مانند فیلتر آب عمل می‌کند. برگردان از فکت نت


تعداد بازدید :  510