شماره ۲۱۱۰ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

داریوش هخامنشی و آبراه دریای سرخ
2538 سال پیش، برابر با دهم نوامبر 518 پیش از میلاد، كار ساختن آبراه میان دریای سرخ و رودنیل به منظور عبور كشتی‌های ایران از خلیج فارس به مدیترانه تكمیل شد. این روز پس از محاسبات تقویمی به دست آمده است. این آبراه به تصمیم داریوش بزرگ و عمدتا با هدف نظامی ساخته شده بود، که باستان‌شناسان و مورخان متفق‌القول آن را از كارهای بزرگ بشر در قرون قدیم اعلام داشته‌اند. خشایارشا نیز بعدها چنین آبراهی را در یونان ساخت. مصر به سال 525 پیش از میلاد توسط کمبوجیه پسر و جانشین كوروش بزرگ تصرف شد و تا سال 404 پیش ازمیلاد به مدت 121 سال یك ساتراپی ایران بود.

خالق مشهورترین اسلحه انفرادی جهان
101 سال پیش، برابر با دهم نوامبر 1919 میلادی، ژنرال میخائیل تیموفیویچ کلاشنیکف، مخترع روسی سلاح آ.کا.۴۷ معروف به «کلاشنیکف» به دنیا آمد. میخائیل کلاشنیکف 27 ساله بود که اندکی پس از جنگ جهانی دوم اسلحه سبک «AK 47» را ابداع کرد. از آغاز تولید این اسلحه تا کنون بیش از 100 میلیون قبضه از آن تولید شده ‌است. کلاشنیکف کمی پیش از مرگ در 23 دسامبر 2013، از ساخت این سلاح اعلام پشیمانی کرد. او پیش از مرگ، متن ندامت‌نامه خود را به صورت مکتوب به کلیسای ارتدوکس روسیه فرستاد. در این نامه آمده است: «درد درونی من، التیام نمی‌پذیرد و سال‌های زیادی است از خود می‌پرسم اگر سلاح طراحی شده توسط من، جان انسان‌ها را می‌گیرد، ممکن است من هم در این مرگ‌آفرینی تقصیر داشته باشم حتی اگر کشته‌شدگان دشمن میهنم باشند».

آفریننده موسیقی‌های ماندگار در سینما
92 سال پیش، برابر با دهم نوامبر 1928 میلادی، اِنیو موریکونه، رهبر ارکستر، تنظیم کننده و آهنگساز شهیر ایتالیایی در شهر رم به دنیا آمد. موریکونه طی
 5 دهه برای بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی موسیقی متن نوشت و علاوه بر این، افزون بر ۱۰۰ اثر مستقل در زمینه‌های دیگری چون موسیقی برای ارکسترهای بزرگ یا مجلسی، کنسرتوهایی برای پیانو و دیگر سازها، آثار کرال و قطعاتی برای باله کارنامه موسیقایی او را تشکیل می‌دهند. او در طول فعالیت حرفه‌ای خود با کارگردانان بسیاری چون سرجیو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، اُلیور استون، برایان دی پالما، جوزپه تورناتوره و پیر پائولو پازولینی همکاری داشته است. موریکونه ده‌ها پارتیتور برای فیلم‌های وسترن نوشت که از معروف ترین آنها می‌توان به فیلم‌هایی چون یک مشت دلار، به خاطر چند دلار بیشتر، خوب بد زشت و روزی روزگاری در غرب اشاره کرد.
 
نورمن میلر، نویسنده‌ای ضد جنگ
13 سال پیش، برابر با دهم نوامبر 2007 میلادی، نورمن میلر، نویسنده شهیر آمریکایی در 84 سالگی درگذشت. در میان همه نویسندگانی که دست‌شان از جایزه نوبل ادبیات کوتاه ماند شاید هیچ کس به شهرت میلر نباشد. این نویسنده شهیر آمریکایی به خاطر مواضع سیاسی‌اش چندان مورد علاقه سیاستمداران ایالات متحده نبود. میلر در جریان جنگ ویتنام هر آن چه که از دستش بر می‌آمد برای افشای ماهیت ضد انسانی این تجاوز نظامی انجام داد و به یکی از مشهورترین فعالان ضد جنگ در آن سال‌ها بدل شد. او دو بار در سال‌های 1969 و 1980 برنده جایزه پولیتزر شد اما به گفته خودش در طول دهه‌ها نوشتن و آفرینش ادبی ظاهراً آنقدرها خوب نبوده است که بتواند جایی نیز در میان برندگان نوبل ادبیات برای خود دست و پا کند.


تعداد بازدید :  227