شماره ۲۱۰۸ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

خالق اثر حماسی «بهشت گمشده»
346 سال پیش، برابر با هشتم نوامبر 1674 میلادی، جان میلتون، شاعر و نویسنده شهیر انگلیسی در لندن درگذشت. او بین سال‌های 1625 تا 1632 در مدرسه سن پل کمبریج و بعد از آن در دانشگاه کمبریج به تحصیل پرداخت. در همین سال‌ها شعرهایی به زبان‌های ایتالیایی، لاتین و انگلیسی سرود. جان میلتون در خلال سال‌های 1641 تا 1660 به تبیین اندیشه‌های خود در خصوص آزادی بیان، آزادی مذهب و آموزش پرداخت. او مقالات بحث‌برانگیز و بسیاری با موضوع آزادی انتشار، آموزش و حذف سانسور منتشر کرده است اما مهم‌ترین نگاشته جان میلتون به عنوان یک نویسنده اثر حماسی «بهشت گمشده» است.
 

فیلسوف و متفکر شهیر شبه قاره
143 سال پیش، برابر 18 آبان 1256 خورشیدی، علامه محمد اقبال لاهوری، متفکر، فیلسوف و شاعر شهیر پاکستانی در شهر سیالکوت به دنیا آمد. ایرانی‌ها این بخت را دارند که از همان دوران کودکی و در مدرسه با اشعار اقبال آشنا شوند چه آن که او را شاید بتوان نزدیک‌ترین شاعر غیرپارسی به حس و حال فارسی‌زبانان قلمداد کرد. اقبال همچنین از نخستین کسانی بود که ایده تشکیل یک کشور مستقل برای مسلمانان ساکن شبه قاره هندوستان را مطرح کرد که نتیجه غایی آن تشکیل پاکستان بود. علامه اقبال لاهوری یک اردیبهشت 1317 در 61 سالگی درگذشت.     
 

زادروز خالق رمان «بر باد رفته»
120 سال پیش، برابر با هشتم نوامبر 1900 میلادی، مارگارت میچل، نویسنده آمریکایی در شهر آتلانتا به دنیا آمد. عمده شهرت میچل به دلیل نوشتن رمان «بر باد رفته» است. «بر باد رفته» داستانی است درباره جنگ داخلی آمریكا كه به عنوان یكی از بهترین آثار ادبی قرن 20 شناخته شده است. میچل در طول عمر نسبتا کوتاه خود همین یک داستان را نوشت که به صورت فیلم سینمایی هم درآمده است. «بر باد رفته» پرفروش‌ترین داستان تاریخ بشر است كه هنوز هر سال بیش از 250 هزار نسخه از آن به فروش می‌رسد.
 

سامورایی فرانسوی تاریخ سینما
85 سال پیش، برابر با هشتم نوامبر 1935 میلادی، آلن فابین موریس مارسل دلون، معروف به آلن دلون، بازیگر مشهور فرانسوی، در پاریس به دنیا آمد. او در طول زندگی حرفه‌ای خود با کارگردان‌های شناخته‌شده‌ای همچون لوکینو ویسکونتی، ژان لوک گودار، ژان پیر ملویل، میکل‌آنجلو آنتونیونی و لویی مال کار کرد و افتخار دریافت جوایز معتبر سینمایی مانند جایزه سزار را داشت. آلن دلون در سال 1998 پس از نزدیک به 4 دهه فعالیت سینمایی اعلام بازنشستگی کرد. او همان زمان در مصاحبه‌ای گفت: «من در اکثر فیلم‌هایی که بازی کردم یا دزد بودم یا پلیس، اما جالب این است که انگار چندان فرقی هم نمی‌کرد که چه کاره باشم، چون در همه فیلم‌ها تنها بودم. نمی‌دانم اما فکر می‌کنم کارگردان‌ها و حتی تماشاگران همیشه دوست داشتند من را تنها ببینند».
 

تیرباران وزیر خارجه مصدق
66 سال پیش، برابر با هجدهم آبان 1333 خورشیدی، دکتر حسین فاطمی، روزنامه‌نگار و وزیر امورخارجه دولت دکتر محمد مصدق در میدان تیر لشكر دو زرهی به جوخه اعدام سپرده شد و تیرباران شد. او كه محكومیتش چند روز پیش از این تایید شده بود هنگام اعدام 34 ساله بود. محاكمه دكتر فاطمی غیرعلنی انجام گرفت و كسی جز اعضای محكمه نتوانست حرف‌های او را بشنود. حكم دادگاه نظامی پس از تایید و امضای شاه به اجرا درآمد. دكتر فاطمی خروج شاه از كشور در مرداد ماه 1332 را به دلیل اینكه قبلا شورای سلطنت را تشكیل نداده و نیز بدون برنامه از پیش تنظیم و اعلام شده وطن را ترک كرده بود، «فرار» اعلام داشت و به سفارتخانه‌ها دستور داد با او تماس نگیرند. به گفته دکتر مصدق، فکر ملی شدن نفت پیشنهاد حسین فاطمی بود.


تعداد بازدید :  385