شماره ۲۱۰۷ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
مأمن زردترین فلز گیتی، از تار موی انسان تا هسته خورشید

به عقیده دانشمندان فلز طلا از انفجارهای «ابر نواختر»ها به وجود آمده است و تمام طلاهایی که ما روی زمین داریم از جمع شدن ذرات حاصل از این انفجارهاست. این یعنی بسیار احتمال دارد که سایر سیارات و اجرام آسمانی مثل مریخ، عطارد و ناهید نیز ذخایر طلا داشته باشند.
    طلا فلز واکنشی نیست، به همین دلیل هم هیچ‌وقت زنگ نمی‌زند. اگر به انگشتر یا آویزهای طلایتان حساسیت دارید، احتمالاً فلز دیگری با آن ترکیب شده است.
    75 درصد از طلاهایی که امروز در بازارها به فروش می‌‎رسند، یک قرن پیش از معادن استخراج شده‌اند.
- مدال‌های طلایی که در المپیک 1912 به قهرمانان اعطا می‌شد، تماماً از طلای خالص ساخته شده بود! در حال حاضر، کمیته بین‌المللی المپیک برای ساختن مدال‌ طلا، حداقل از 6/5 گرم طلا و 5/92 درصد نقره استفاده می‌کند.
    بزرگ‌ترین شمش طلای جهان که 250 کیلوگرم وزن دارد توسط کمپانی میتسوبیشی تولید شده و اکنون بیش از 11 میلیون دلار قیمت دارد.
    در زمان شیوع اپیدمی طاعون سیاه که 60 درصد از مردم اروپا بر اثر ابتلا به آن مُردند، یکی از معالجات عجیب که باب شده بود، نوشیدن «معجون طلا» بود. تاثیر مثبت یا منفی این معجون هیچ‌وقت تایید نشد اما واقعیتی که اهمیت دارد، این است که فقط 40 درصد از جمعیت دنیا از این بیماری جان سالم به در بردند!
    نیمی از طلای استخراج‌شده در جهان از معدن «ویت واترز راند» آفریقای جنوبی تهیه شده است.
    سیارکی در نزدیکی زمین وجود دارد که 20 میلیارد تن طلا درون خودش جای داده است! ناسا، کاوشگری پیرامون آن را از سال 2022 شروع می‌کند.
    با استمداد از واکنش‌های هسته‌ای می‌توان از تمام عناصر «طلا» ساخت. منتها این روش به‌قدری طولانی، خطرناک و گران است که نمی‌صرفد.
    80 درصد از ذخایر طلای دنیا هنوز استخراج نشده‌اند. این میزان تقریباً 52 هزار تن از این فلز است که ارزشی معادل 2 تریلیون دلار دارد.
    بدن انسان تقریباً حاوی 2/0 درصد طلاست. این مقدار در بدن پخش می‌شود. مثلاً هر تار مو تقریباً از 14 عنصر مختلف از جمله طلا تشکیل شده یا خون جاری در رگ‌ها هم مقدار کمی طلا دارد.
    یک استخر شنای المپیک تمام طلاهای استخراج‌شده در جهان را در خودش جای می‌دهد.
    شش دهم میلیارد از حجم خورشید که رقم بزرگی محسوب می‌شود از اتم‌های طلا ساخته شده است!
    آروفوبیا Aurophobia به ترس بی‌حد و مرز از طلا گفته می‌‌شود. افرادی که به این فوبیا مبتلا هستند با دیدن طلا دچار حمله‌های اضطرابی، حالت تهوع، تعریق یا تپش قلب نامنظم می‌شوند!
    «سوئیس» بیشترین سرانه‌ ذخیره طلای جهان را دارد. این کشور به ازای هر نفر از جمعیتش 113 گرم طلا ذخیره کرده است.
    «طلا» تنها فلزی است که به طور طبیعی زرد یا اصطلاحاً طلایی است. سایر فلزات ممکن است به مرور زمان، در واکنش با مواد دیگر یا در اثر مجاورت با هوا اکسید شده تغییر رنگ بدهند، اما طلا نه.
برگردان از فکت سایت  


تعداد بازدید :  219