شماره ۲۱۰۶ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

بنیان‌گذار مکتب نوین تاریخ‌نگاری
135 سال پیش، برابر پنجم نوامبر 1885 میلادی، ویلیام جیمز دورانت، معروف به ویل دورانت، فیلسوف، تاریخ‌نگار و نویسنده آمریکایی، در نورث آدامز ماساچوست به دنیا آمد. مهم‌ترین اثر او «تاریخ تمدن»، مجموعه کتابی 11 جلدی است که با همکاری آریل دورانت، همسرش نوشته ‌است. او در این کتاب با استفاده از آثار مورخان دیگر، مکتب نوینی از تاریخ‌نگاری را به وجود آورد. برخلاف دیگر تاریخ‌نگاران، که تنها تمرکزشان بر روی وقایع تاریخی و سیر تمدن بشری بود، دورانت در اثر خود به عوامل تمدن‌ساز نیز توجه داشت. او عقیده داشت «تمدن رودی است با دو ساحل» که به‌طور ضمنی بیان می‌دارد تاریخ‌نگاران اغلب نهایت توجه و دقت خود را صرف جریان رودخانه تاریخ کرده‌اند که معمولاً پرآشوب و پرهیاهوست و اجازه برداشت‌ها و تفاسیر صحیح را نمی‌دهد.  

شاگرد یاحقی و ابوالحسن صبا
101 سال پیش، برابر پانزدهم آبان 1298 خورشیدی، علی تجویدی نوازنده ویولن و سه‌تار، آهنگساز، پژوهشگر و مؤلف ایرانی به دنیا آمد. تجویدی آموختن موسیقی را از کودکی نزد پدرش هادی‌خان تجویدی که در نقاشی از شاگردان طراز اول کمال‌الملک و در موسیقی از شاگردان مستعد درویش خان بود آغازکرد. از ۱۶ سالگی نزد حسین یاحقی به آموزش ویولن پرداخت و پس از دو سال به محضر درس ابوالحسن صبا راه یافت. تجویدی با برجسته‌ترین خوانندگان زمان خود همکاری داشته و آثار بسیاری برای هر یک نوشته است.

ملکه بدون تاج و سیاه‌بخت مصر
99 سال پیش، برابر پنجم نوامبر 1921 میلادی، فوزیه فوأد، دختر ملک فؤاد یکم، پادشاه مصر در اسکندریه به دنیا آمد. او دوران جوانی خود را در دربار شاه مخلوع ایران به عنوان نخستین همسر محمدرضا پهلوی سپری کرد و سپس با یک جدایی خودخواسته به مصر بازگشت. ملک فاروق، آخرین پادشاه رسمی مصر و برادر فوزیه، در سال 1952 میلادی تحت فشار کودتاچیان به نفع کودک 6 ماهه‌اش استعفا داد و راهی اروپا شد. استعفای فاروق راه را برای برپایی حکومت جمهوری در مصر هموار کرد. این میان اما سرنوشت فوزیه خواهر ملک فاروق از خود پادشاه مستعفی و فراری هم دردناک‌تر بود. او با مصادره ثروتش از سوی سران جمهوری جدید، دیگر آن دبدبه و کبکبه خاندان پادشاهی را هم از دست رفته می‌دید. اما فوزیه که پس از بازگشت از ایران با یک سرهنگ ارتش ازدواج کرده بود، به رغم مصادره اموالش ترجیح داد پس از کودتا در مصر بماند. او 2 جولای 2013 در 91 سالگی درگذشت.

بازیگر مورد علاقه علی حاتمی
23 سال پیش، برابر پانزدهم آبان 1376 خورشیدی، جهانگیر فروهر، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون ایران در 81 سالگی درگذشت. فروهر فعالیت‌های هنری خود را از صحنه تئاتر آغاز کرد و نخستین حضورش در سینما با فیلم «گنجینه سلیمان» بود. او با اینکه هیچگاه نتوانست به عنوان یک بازیگر نقش اول در عرصه سینما و حتی تلویزیون خودی نشان بدهد، اما در ایفای نقش‌های مکمل بسیار موفق بود و در کارنامه‌اش همکاری با بسیاری از کارگردان‌های سرشناس سینمای ایران به چشم می‌خورد. جهانگیر فروهر به گفته احمد بخشی دستیار علی حاتمی، یکی از بازیگران مورد علاقه سعدی سینمای ایران بود. حضور در اکثر فیلم‌های حاتمی چون: «خواستگار»، «قلندر»، «ستارخان»، «سوته‌دلان»، «کمال‌الملک» و... موید این ادعاست.


تعداد بازدید :  425