شماره ۲۱۰۵ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۴ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز خلف تیمور گورکانی
402 سال پیش، برابر با چهارم نوامبر 1618 میلادی، اورنگ زیب، ششمین شاه گورکانی در شهر داهود به دنیا آمد. او همچون جد بزرگ خود تیمور عقیده به کشورگشایی داشت و در توسعه قلمرو حکومتی گورکانیان بسیار کوشید. اورنگ زیب بر خلاف اسلاف خود اهل تساهل و تسامح دینی نبود و هندوهایی که تمایل نداشتند به دین مبین اسلام مشرف شوند را مجبور به پرداخت جزیه می‌کرد. او فرزند شاه جهان و ارجمند بانو بود و اسم ایرانی خود یعنی «اورنگ» را از مادرش به ارث داشت. شاه جهان پدر اورنگ زیب همانی است که دستور ساخت بنای تاج محل را به عنوان مزاری برای همسرش صادر کرد.   
 

نابخشوده پرتغالی تاریخ فوتبال
48 سال پیش، برابر 4 نوامبر 1972 میلادی، لوییس فیگو، فوتبالیست شهیر پرتغالی در شهر آلمادا به دنیا آمد. فیگو که برای زمانی طولانی ستاره بارسلونا به شمار می‌رفت، به شکل مستقیم از تیم کاتالان‌ها به رئال مادرید پیوست تا جنجالی‌ترین انتقال فوتبالی همه تاریخ را رقم بزند. انتقال پر سروصدای او در سال 2000 دنیای فوتبال را تحت تاثیر خود قرار داد و همه ترانسفرهای قبل و حتی بعد از خود را به چالش کشید. هواداران بارسلونا در اسپانیا و دیگر نقاط جهان هرگز این تصمیم فیگو را نبخشیدند و حتی امروز که سال‌ها از بازنشستگی او می‌گذرد، با نفرت از لوئیس خائن یاد می‌کنند.    
 

تسخیر سفارت، استعفای دولت
41 سال پیش، برابر چهاردهم آبان 1358 خورشیدی، در پی تسخیر سفارت ایالات متحده آمریکا از سوی دانشجویان، مهدی بازرگان استعفای خود و دولت را تقدیم رهبر انقلاب کرد و به این ترتیب عمر 9 ماهه دولت موقت به پایان رسید. مهندس بازرگان پس از پایان عمر دولت موقت در انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده مردم تهران برگزیده شد و پس از طی این دوره، زیست در حاشیه دنیای سیاست را به درگیری مستقیم در آن ترجیح داد.
 

پایان فیلسوفِ فیلسوف‌شناس
25 سال پیش، برابر با چهارم نوامبر 1995 میلادی، ژیل دُلوز، فیلسوف شهیر فرانسوی، در پی شدت گرفتن بیماری ریوی‌ با پرتاب خود از پنجره آپارتمانش خودکشی کرد. دلوز با ابداع مفاهیم نو در نسبت با هر فیلسوف، هم فلسفه خودش و هم آنان را با دقت تشریح کرد و نسبت میان این فیلسوفان با یکدیگر و با فلسفه خودش را متمایز کرد. بسیاری از متفکران کنونی حوزه فلسفه در غرب، نقطه اوج کاری دلوز را کتاب «تفاوت و تکرار» عنوان می‌کنند چراکه بنیان‌های متافیزیک و منطق در این کتاب مورد بازاندیشی قرار می‌گیرند و سبک تازه‌ای برای مواجهه با جهان و رخدادها طرح می‌شود. وقتی فوکو در سال 1984 درگذشت، دلوز برای ادای احترام به او در سال 1986 کتابی به نام «فوکو» منتشر کرد که حاصل مطالعاتش درباره آثار او بود. دلوز پیش از مرگش اعلام کرده بود که مشغول نوشتن کتابی با عنوان «عظمت مارکس» است اما مرگ او مانع از این مهم شد.
 

درگذشت ریش سفید اصولگرا
7 سال پیش، برابر با چهاردهم آبان 1392 خورشیدی، حبیب‌الله عسگر اولادی مسلمان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در 81 سالگی بر اثر عارضه قلبی درگذشت. در سال 1343 که هیأت‌های مؤتلفه به ترور حسنعلی منصور اقدام کرد، عسگر اولادی نیز به همراه شاخه نظامی مؤتلفه به جرم نگهداری چمدان اسلحه دستگیر و به حبس ابد محکوم شد اما در 1356 مورد عفو قرار گرفت و از زندان آزاد شد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی در پست‌ها و سمت‌های مختلف به خدمت مشغول بود. عسگراولادی که از قدیمی‌ترین اعضای هیأت‌های موتلفه اسلامی نیز به شمار می‌رفت، در اواخر عمر باب دیالوگ با سیاستمداران غیرهمسو را باز کرد و به خاطر این کار از دوستان نزدیک طعنه بسیار شنید.

 


تعداد بازدید :  339