شماره ۲۱۰۳ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

انقراض امپراتوری اتریش مجارستان
102 سال پیش، برابر با یکم نوامبر 1918 میلادی، كشورهای فاتح در جنگ جهانی اول، امپراتوری اتریش - مجارستان را به عنوان غرامت شكست، به سه كشور اتریش، مجارستان و چكسلواكی تجزیه كردند. در دهم سپتامبر 1919 میلادی پیمان «سن ژرمن» بین متفقین جنگ جهانی اول و اتریش به امضا رسید و بر اساس آن سرزمین اتریش به اندازه فعلی آن تقلیل یافت و از باقی مانده آن، علاوه بر شكل‏گیری كشورهای مجارستان، لهستان و چكسلواكی، بخش‏هایی نیز به ایتالیا و رومانی داده شد.
 

روشنفکر واضع نظریه پسااستعماری
85 سال پیش، برابر با یکم نوامبر 1935 میلادی، ادوارد سعید، روشنفکر، نظریه‌پرداز ادبی، منتقد فرهنگی و فعال سیاسی فلسطینی/آمریکایی در بیت المقدس به دنیا آمد. سعید به عنوان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌هایی چون هاروارد و پرینستون و همچنین استاد زبان انگلیسی و ادبیات تطبیقی در دانشگاه کلمبیا، یکی از بنیان‌گذاران نظریه پسااستعماری (Postcolonial theory) شناخته می‌شود. همچنین نظریه شرق‌شناسی (اورینتالیسم) از ابتکارات فکری اوست. سعید به دلیل حمایت‌های آشکارش از فلسطین بارها مورد تهدید قرار گرفت. او از سوی جامعه مدافع یهودیان (JDL) نازی خوانده شد و دفتر کارش در دانشگاه در سال 1985 به آتش کشیده شد.
 

سخنران شهیر و تزریق کننده انگیزه
65 سال پیش، برابر با یکم نوامبر 1955 میلادی، دیل کارنگی، نویسنده و سخنران شهیر آمریکایی در نیویورک درگذشت. آثار مکتوب کارنگی طرفداران بی‌شماری در سرتاسر جهان از جمله ایران دارد. «آیین زندگی»، «آیین دوست‌یابی»، «آیین سخنرانی»، «هنر تکلم عمومی»، «تکلم عامیانه»، «واقعیت‌های ناشنیده افراد معروف»، «پنج دقیقه بیوگرافی»، «چگونه از نگرانی دست برداریم و زندگی کنیم؟»، «تراژدی فرزانگی دوران‌ها» و «راه ساده و سریع برای تأثیر سخن» از جمله مشهورترین کتاب‌های نگاشته شده توسط کارنگی هستند. دیل کارنگی را با اندرو کارنگی غول صنعت فولاد آمریکا و جهان نباید اشتباه گرفت.
 

مشهورترین سیاستمدار کشور لبنان
76 سال پیش، برابر یکم نوامبر 1944 میلادی، رفیق حریری، از معروف ترین دولتمردان کشور لبنان، در شهر صیدا به دنیا آمد. او برای مدت‌های طولانی نقشی بسزا در صحنه سیاست لبنان داشت. حریری در زمان خود سیاستمداری محترم به شمار می‌رفت که به رغم وجود اختلاف نظرها بین سایر گروه‌های سیاسی لبنان،
ریش سفیدی او مورد تایید و وثوق همه بود. او ضمن داشتن روابط سنتی با عربستان، ایران را نیز به عنوان دوست نزدیک لبنان حفظ کرده و ارتباطی نزدیک با تهران برقرار ساخته بود. مرگ مشکوک او که در پی انفجار بمبی قوی در بیروت رقم خورد، بیش از هر چیز به ضرر اتحاد سیاسی اقوام مختلف در لبنان بود. سعد حریری بعد از مرگ پدر بسیار سعی کرد که یاد و خاطره حریری بزرگ را زنده نگاه‌ دارد، اما تاریخ ثابت کرد که او کمترین نشانی از آن پدر ندارد.
 

امضای پیمان ایجاد اتحادیه اروپا
27 سال پیش، برابر با یکم نوامبر 1993 میلادی، پیمان ایجاد اتحادیه اروپا، معروف به پیمان «ماستریخت» كه در هفتم فوریه 1992 امضا شده بود به اجرا گذارده شد.  این اتحادیه اینك دارای 28 عضو، چهار میلیون و 324 هزار کیلومتر مربع وسعت (نزدیک به 3 برابر ایران) و 507 میلیون جمعیت با زبان و فرهنگ مختلف است. هم اکنون 23 زبان در مکاتبات و مکالمات اتحادیه رسمیت دارند. اصول این پیمان بر پایه هماهنگی امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیت مشترك كشورهای عضو تنظیم شده و «یورو» پول واحد كشورهای اروپایی در اجرای همین پیمان به وجود آمده است.


تعداد بازدید :  264