شماره ۲۱۰۲ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ آبان
صفحه را ببند
نوشتن به قصد امرار معاش و ناگهان خلق «هری پاتر»

قدم گذاشتن در دنیای نویسندگی برای جی.کی. رولینگ خالق «هری پاتر» آسان نبود. اما دست آخر، زندگی او، داستان واقعی کسی است که از فقر و تنگدستی به ثروت رسید. به مناسبت انتشار آخرین اثر این نویسنده برجسته انگلیسی یعنی «خون دامن‌گیر»، حقایقی چند از زندگی خالق هری پاتر را در ادامه آورده‌ایم.  
 جی.کی. رولینگ 55 سال دارد. او در 31 ژوئیه 1965 در یاته، گلاسترشر انگستان به دنیا آمده است. نام اصلی او «جوآن رولینگ» است. پدر و مادر جوآن، همدیگر را در یک ایستگاه قطار دیده بودند.
 ایده‌ داستان و نحوه‌ نگارش هری پاتر در سال 1990 و در طول تاخیر چهار ساعته‌ یک قطار، به طور کامل در ذهن رولینگ نقش بست. او بعد از رسیدن به مقصد، بلافاصله نوشتن را شروع کرد. نخستین کتاب هری پاتر در سال 1995 تمام شد. نسخه‌ کامل این داستان روی یک ماشین تحریر دستی قدیمی تایپ شده بود.
رولینگ سری داستان‌های هری پاتر را به 12 انتشارات ارسال کرده بود و همه‌ آنها داستانش را رد کردند. در نهایت انتشارات بلومزبری پذیرفت که کتاب او را چاپ کند. مبلغی که به عنوان پیش پرداخت به رولینگ داده شد، فقط 1500 پوند بود!
رولینگ زمانی که نخستین کتاب هری پاتر را نوشت، آن را با نام «جوان رولینگ» امضا کرد، اما انتشارات بلومزبری عقیده داشت اکثر خوانندگان این کتاب پسران جوان هستند و ممکن است کتابی که نویسنده‌ آن یک زن باشد را نخرند. به همین دلیل، رولینگ پیشنهاد کرد به جای اینکه کتاب با نام کاملش چاپ شود، آن را با دو حرف کوتاه جی.کی امضا  کند.
 زمانی که رولینگ نوشتن کتاب را شروع کرد، درآمدی نداشت، اما در سال 2004، او نخستین کسی بود که توانسته بود از طریق نوشتن کتاب، میلیاردر شود! او بعد از رسیدن به ثروت، در سال 2005 موسسه‌ خیریه‌ای به نام «لوموس» برای کمک به زنان و مادران بی‌بضاعت و کودکان ناتوان تاسیس کرد.
 اگرچه نام جی.کی رولینگ با هری پاتر شناخته و عجین شده است، اما او یک کتاب داستانی مخصوص بزرگسالان را نیز در سال 2012 به رشته‌ تحریر درآورد که سال 2015 یک مینی‌سریال از روی آن ساخته شد.
یکی از خواسته‌های رولینگ برای تهیه‌ فیلم‌های هری پاتر در زمان عقد قرارداد، این بود که فیلمبرداری این فیلم‌ها فقط در انگلیس و با بازیگرانی کاملاً انگلیسی پیش برود.
 جی.کی. رولینگ در سال 2012، مبلغی در حدود 160 میلیون دلار را با عنوان کمک مالی خیرخواهانه به موسسات خیریه پرداخت کرد که باعث حذف نام او از فهرست میلیاردرها شد!
برگردان از فکت سایت


تعداد بازدید :  373