شماره ۲۱۰۰ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
آقای جابز و سیب 323 میلیارد دلاری

در روزهایی که «اپل» عنوان با ارزش‌ترین برند جهان با ارزش تقریبی 323 میلیارد دلار را از آن خود کرده است بد ندیدیم نگاهی داشته باشیم به زوایایی از زندگی خالق این برند یعنی استیو جابز که 9 سال پیش یعنی 5 اکتبر 2011 میلادی، بر اثر سرطان لوزالمعده در 56 سالگی درگذشت. جابز هنگام مرگ در جایگاه سی و چهارمین فرد ثروتمند آمریکا قرار داشت.
 استیو جابز در کودکی به فرزند‌خواندگی پذیرفته شده بود. پدر و مادر تَنی او «عبدالفتاح جندلی» و «جوآن سیمپسون» هستند. پدر بیولوژیکی او سوری و مادرش آمریکایی بود.
 استیو جابز و استیو وازنیک دو «استیو» اپل هستند. استیو جابز در زمان حیات بارها اعلام کرده بود که اپل بدون وازنیک هیچ است. در اپل وازنیک همواره به عنوان «خالق» و جابز «فروشنده» شناخته می‌شدند.
 جابز و وازنیک در سال 1976 کمپانی اپل را تقریبا بدون پول و سرمایه تاسیس کردند. برای تأسیس این کمپانی، جابز وانت و وازنیک اندک دارایی‌اش را فروخت.
 شرکت اپل نخستین کامپیوترش را در سال 1976 روانه‎ بازار کرد. این کامپیوتر حاصل طراحی استیو جابز و استیو وازنیک بود. آن زمان مجموعاً از این دستگاه تنها 200 عدد فروخته شد!
 استیو جابز در 22 سالگی تنها یک هدف داشت، اینکه هر خانه حداقل یک کامپیوتر داشته باشد! اما بعد از مدتی و با افزایش تولید و فروش کامپیوترهای مایکروسافت، فروش کامپیوترهای اپل به طور عجیبی کم شد.
 در پی کاهش فروش کامپیوترهای اپل اعضای هیأت مدیره این کمپانی تصمیم گرفتند استیو را اخراج کنند. اما کمپانی اپل بدون حضور استیو جابز اصلاً وضعیت بهتری پیدا نکرد و در سال 1996 بیش از یک میلیارد دلار ضرر کرد.
بعد از گذشت یک دهه از اخراج استیو جابز، هیأت مدیره اپل خواستار بازگشت او شدند. در آن هنگام اپل در آستانه‌ ورشکستگی بود.
 جابز پس از بازگشت به اپل، با تزریق سرمایه‌ای که از بیل گیتس دریافت کرده بود، «آی‌ پاد» را خلق کرد. او تصمیم گرفته بود به جای رقابت با  مایکروسافت، روی جهات دیگری تمرکز کند.
 جابز پادشاهی کامپیوترها را به مایکروسافت واگذار کرد و خودش عنوان پادشاه تلفن‌های همراه را برداشت. تنها چیزی که اپل را از خطر تعطیلی و ورشکستگی نجات ‌داد، استیو جابز بود. در حال حاضر، کمپانی اپل یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین شرکت‌های دنیاست.
 استیو جابز در اواسط سال 1974 با هدف کسب اطلاعات درباره‌ آیین «هندوئیسم» به هند سفر کرد. او به طور منظم مراقبه می‌کرد حتی در سال 1991 یک بودایی مقدمات ازدواج او را اجرا کرد.
برگردان از فکت سایت


تعداد بازدید :  346