شماره ۲۰۹۹ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ آبان
صفحه را ببند
جو بایدن، پا جای پای جان اف. کندی

تا سوم نوامبر (13 آبان) چند روزی بیشتر باقی نمانده است.اکثر احتمالات از رای آوردن جو بایدن دموکرات و خداحافظی دونالد ترامپ از کاخ سفید حکایت دارند. جو بایدن منهای تجربه معاون اولی اوباما، به دلیل سال‌ها حضور در مجلس سنا برای آمریکایی‌ها فرد ناشناخته‌ای نیست. در مطلب پیش رو به برخی از زوایای کمتر پرداخته شده زندگی بایدن نظری افکنده‌ایم.  
  جو بایدن در زندگی‌اش دو بار ازدواج کرد. او سال 1966 با نیلیا هانتر ازدواج کرد. حاصل زندگی مشترک آنها  سه فرزند به نام‌‌های رابرت، جوزف و نائومی بود. در 1972 نیلیا و دختر یک‌ساله‌شان نائومی در تصادف رانندگی کشته شدند. جو بایدن در سال 1977 با جیل تریسی ازدواج کرد. آنها یک فرزند به نام اشلی دارند.
  در تصادفی که نیلیا و نائومی بایدن در آن کشته شدند، رابرت و جوزف بایدن هم حضور داشتند. جو بایدن مدتی مدید در بیمارستان از دو فرزندش مراقبت می‌کرد و چون در انتخابات سنا پیروز شده بود مجبور شد در همان بیمارستانی که جوزف و رابرت بستری بودند سوگند یاد کند.
  بایدن برای نخستین بار در سال 1972 و برای بار دوم در سال 1978 به عنوان سناتور انتخاب شد. او در دوره‌های بعدی، یعنی تا سال 2008 نیز پیروز انتخابات مجلس سنای آمریکا ‌بود. بایدن سال 2009 در حالی مقام معاونت ریاست جمهوری آمریکا را کسب کرد که تجربه‌ 36 سال سناتور بودن را در کارنامه‌اش داشت!
  بایدن در دوران سناتوری بیش از یک میلیارد دلار بودجه برای تحقیق و تعقیب درخصوص جنایات و رفتارهای خشونت‌آمیز علیه زنان فراهم کرد. او همچنین برای رفاه قربانیان، دفتری در وزارت دادگستری تأسیس کرد تا به پرونده‌ این نوع جرایم رسیدگی شود.
   بایدن و همسرش بنیادی را در سال 2017 راه اندازی کردند. از زیرمجموعه‌های این بنیاد می‌توان به موسسه‌ای برای مطالعه روی بیماری سرطان، موسسه‌ای برای حمایت از کودکان و ارتقای کیفیت زندگی آنها و موسسه‌ای هم برای پایان دادن به خشونت علیه زنان اشاره کرد.
   بایدن سال 1988 و بعد از یک گردن‌درد شدید، مجبور شد تحت جراحی قرار بگیرد. اما بعد از مدتی پزشک‌ها متوجه نشت آنوریسمی در مغز او شدند. او بعد از مدت کوتاهی دوباره زیر تیغ جراحی رفت و آمبولی ریوی بر او عارض شد. بایدن بعد از هفت ماه بهبود پیدا کرد.
   «امترک» یکی از شرکت‌های راه‌آهن آمریکایی است که علاوه بر آمریکا، در چند استان کانادا نیز فعالیت می‌کند. جو بایدن به خاطر استفاده از قطارهای امتراک در رفت و آمد روزانه‌اش، به «امترک جو» مشهور است. در واقع، کارمندان این شرکت ریلی، برای قدردانی از بایدن این لقب را به او داده‌اند.
   اگر جو بایدن در انتخابات 2020 عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را از آن خود کند، دومین فرد کاتولیک مذهب بعد از جان اف. کندی است که بر این منصب تکیه می‌زند.


تعداد بازدید :  270