شماره ۲۰۹۸ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
ماری کوری، جان بر کف لهستانیِ تاریخ علم

در بین نوابغ تاریخ هستند کسانی که به نوعی جان را بر سر آرمان خود گذاشتند. در این میان ماری کوری دانشمند شهیر لهستانی از جهتی استثنا به شمار می‌رود، زیرا عامل موفقیت و مرگ تراژیک او دقیقا یک عامل یعنی ماده رادیواکتیو بود. چند روزی از اعلام نام برندگان جوایز نوبل 2020 در رشته‌های مختلف می‌گذرد، پس بی‌مناسبت ندیدیم مروری کوتاه بر زندگی این نوبلیست‌ مشهور تاریخ علم داشته باشیم.
 ماری کوری در سال 1891 همراه خواهرش به پاریس مهاجرت کرد. او با تحصیل در رشته‌های شیمی، ریاضیات و فیزیک، در سال 1893 نخستین مدرک خود را از دانشگاه پاریس دریافت کرد.
 پی‌‌یر کوری هم مانند ماری، فیزیکدان بود. پی‌یر در سال 1893 از ماری خواستگاری کرد. آنها طی مراسمی ساده با هم ازدواج کردند. ماری پس از ازدواج نام خانوادگی خود یعنی «اسکودوسکا» را کنار گذاشت و از نام خانوادگی همسرش استفاده کرد.
ماری ‌نوبل فیزیک را در سال 1903 به طور مشترک با همسرش پی‌یر دریافت کرد. به این ترتیب ماری تبدیل به نخستین زنی شد که تا آن زمان جایزه نوبل را دریافت کرده است. او 8 سال بعد نوبل دیگری در زمینه‌ شیمی دریافت کرد. این اتفاق باعث شد تا ماری به نخستین فردی تبدیل شود که جایزه نوبل را در دو رشته کسب کرده است.
 پی‌یر و ماری در ژوئیه 1898 «پولونیوم» و در ماه دسامبر همان سال هم «رادیوم» را کشف کردند. ماری و پی‌یر اکتشافات‌شان را ثبت نمی‌کردند. در واقع آنها می‌خواستند دانشمندان دیگر از كار آنها وام بگیرند و بی‌دغدغه دست به تحقیقات علمی بزنند.
 پی‌یر کوری در سال  1906 به دلیل تصادف با یک درشکه درگذشت. ماری بعد از این واقعه آزمایشگاه شخصی خود را آماده کرد و مطالعاتش را در زمینه‌ رادیواکتیو ادامه داد.
 ماری کوری چهارم جولای 1934 میلادی در پی ابتلا به کم خونی مفرط که ناشی از تخریب سلول‌های خون‌ساز در مغز استخوان او بود درگذشت. این بیماری به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض تابش اشعه‌های مرگبار رادیو اکتیو گریبان ماری را گرفته بود.
 ایرن ژولیو کوری فرزند ماری و پی‌یر، تا پیش از مرگ مادرش در تحقیقات مختلف علمی با او همکاری نزدیک داشت. ایرن در سال 1935 به همراه همسرش فردریک ژولیو (فیزیکدان و شیمی‌دان فرانسوی)، نوبل شیمی را به خاطر «تبدیل عناصر پایدار به عناصر رادیواکتیو» دریافت کرد.
 عنصر 96 جدول مندلیف به احترام ماری و پیر کوری «کوریوم» نامیده شد. عنصر کوریوم هم از خانواده رادیواکتیوهاست.
برگردان از فکت سایت


تعداد بازدید :  372