شماره ۲۰۹۷ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آخرین سردار بزرگ مشرق
332 سال پیش، برابر با بیست و دوم اکتبر 1688 میلادی، نادرشاه افشار در دستگرد خراسان به دنیا آمد. نادر 59 سال عمر کرد و مرزهای ایران را در شمال و شمال غربی، جنوب و شرق به حد زمان ساسانیان رسانید. او در شمال غربی و غرب، عثمانی را از قفقاز و همه سرزمین‌های ارمنی‌نشین بیرون راند و شهرهای کربلا و نجف را ضمیمه خاک ایران کرد. همچنین به تصرف دهلی موفق شد و با فراری دادن روس‌ها، مرزهای ایران در داغستان را تثبیت کرد. مورخان نظامی نادر را آخرین سردار بزرگ مشرق زمین خوانده‌اند.

نخستین نوبلیست ادبیات روس
150 سال پیش، برابر با بیست و دوم اکتبر 1870 میلادی، ایوان الکسی‌ویچ بونین، نویسنده و شاعر معاصر روس در وورونژ به دنیا آمد. سال 1891 نخستین مجموعه اشعار بونین که هنوز سبک ویژه بونین را به خود نگرفته بود، منتشر شد. او در سال 1900 نخستین اثر نثر خود «سیب‌های آنتوناف» را به چاپ رساند، که بسیار مورد توجه قرار گرفت اما به خاطر ستایش اشراف‌زادگان حساسیت منتقدان را برانگیخت. سال 1917 بونین از روسیه خارج شد و به فرانسه رفت. بونین نخستین نویسنده روس بود که موفق به دریافت جایزه نوبل شد. او در سال‌های آخر زندگی‌اش بسیار تنگدست شده بود و با اینکه به سختی بیمار بود، کتاب «خاطرات» و همین طور «به یاد چخوف» را به پایان رسانید. بونین 8 نوامبر 1953 در پاریس درگذشت و در گورستان روسی سن‌ژنوف‌ دبوا در حومه پاریس به خاک سپرده‌ شد.

زادروز نوبلیست کرمانشاهی
101 سال پیش، برابر با بیست و دوم اکتبر 1919 میلادی، دوریس لسینگ نویسنده انگلیسی و برنده جایزه ادبیات نوبل از پدر و مادری انگلیسی در کرمانشاه به دنیا آمد. پدرش آلفرد تایلر، كارمند شعبه بانک شاهنشاهی در کرمانشاه و مادرش امیلی، یك پرستار بیمارستان میسیون مذهبی بود. دوریس تا قبل از مرگ جمعا 38 کتاب داستان، نمایشنامه، سفرنامه، بیوگرافی و اُپرا و ده‌ها داستان کوتاه نوشت. او 17 نوامبر 2013 در 94 سالگی در لندن درگذشت.

 


تعداد بازدید :  571