شماره ۲۰۹۶ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

شاعر و سیاستمدار نازک طبع
230 سال پیش، برابر با بیست و یکم اکتبر 1790 میلادی، آلفونس دو لامارتین، شاعر شهیر فرانسوی در ماسون به دنیا آمد. دو لامارتین در ادبیات و شعر فرانسه نامی بزرگ به شمار می‌رود، هرچند گاهی پیشه سیاسی‌اش از سابقه ادبی‌اش سبقت گرفته و بیشتر او را سیاستمداری نازک‌طبع معرفی می‌کنند تا شاعری که دستی هم در سیاست داشت. در کارنامه سیاسی دو لامارتین نمایندگی مجلس ملی فرانسه، عضویت در دولت موقت و رقابت انتخاباتی با ناپلئون سوم بر سر منصب ریاست‌جمهوری را می‌توان مشاهده کرد. در خصوص او گفته‌اند که به زندگی آمیخته به تقوی، مذهب کاتولیک، احترام به طبیعت آنچنان که روسو و برناردن دوسن پیر توصیف کرده بودند و همچنین آثار شاتو بریان علاقه داشت.

سالروز نبرد دریایی ترافالگار
215 سال پیش، برابر با بیست و یکم اکتبر 1805 میلادی، جنگ دریایی ترافالگار (Trafalgar) میان ناوگان فرانسه و اسپانیا از یك سوی و ناوگان انگلستان از سوی دیگر در دماغه ترافالگار واقع در آب‌های اسپانیا روی داد و با پیروزی ناوگان انگلستان پایان یافت. در این نبرد «نلسون»، دریاسالار انگلیسی و فرمانده ناوگان این كشور در كشتی خود «ویكتوری» هدف گلوله یك سرباز فرانسه قرار گرفت و كشته شد. در این جنگ كه ناپلئون مایل به شركت در آن نبود تلفات سنگینی به طرفین وارد آمد و 20 كشتی فرانسوی و اسپانیایی غرق و یا تصرف شدند.

اختراع لامپ توسط ادیسون
141 سال پیش، برابر با بیست و یکم اکتبر 1879 میلادی، توماس آلوا ادیسون با استفاده از نخ پنبه‌ای كاربونیزه لامپ برق را ساخت. ادیسون اختراعات زیادی داشت اما ساختن لامپ برق بزرگ‏ترین اختراع او به شمار می‏رود و همین ابداع بود كه ادیسون را به اوج شهرت رساند. گرچه او در مدتی متجاوز از نیم قرن، با نهایت كارآمدی و فعالیت مشغول بود، اما هیچ یك از اختراعات و ابداعات دیگرش، تا این حد مهم و جالب و هیجان‏انگیز نبود. بسیاری مورخان از 22 نفر به عنوان اولین مخترعان لامپ رشته‌ای (الکتریکی) پیش از ادیسون نام می‌برند. در واقع ادیسون توانست به خاطر مواد به کار گرفته شده مناسب‌تر، ایجاد خلایی کامل‌تر و مقاومت بیشتر که باعث می‌شد توزیع نیرو از منبع انرژی مرکزی مقرون به صرفه باشد از بقیه پیشی بگیرد.

طبیب، روانشناس، نویسنده
89 سال پیش، برابر با بیست و یکم اکتبر 1931 میلادی، آرتور شنیتسلر، نویسنده شهیر اتریشی در وین درگذشت. شنیتسلر در سال ۱۸۶۲ در شهر وین متولد شد. او تحصیلات خود را در رشته پزشکی به پایان رساند، ولی به زودی از طبابت روی گردان شد و به نویسندگی و ادبیات علاقه نشان داد. شنیتسلر نه تنها نویسنده‌ای برجسته به شمار می‌رفت بلکه روانشناسی متبحر نیز بود که در بیشتر آثارش به تجزیه و تحلیل روانی پرداخته و سعی کرده آنچنان که باید روحیات حقیقی بشر را درک کند. او اولین اثر قابل بحث‌اش را در ۲۴ سالگی به رشته تحریر درآورد و پس از آن آثار با ارزش دیگری انتشار داد که او را مشهور کرد. شنیتسلر از جمله نویسندگان محدودی است که توانسته آن طور که باید فروید را شناخته و او را به دیگران بشناساند. از جمله آثار آرتور شنیتسلر می‌توان به: «طوطی سبز»، «آناتول»، «پاراسلوس»، «پروفسور برنهاردی»، «بئاتریس» و «ستوان گوستل» اشاره کرد.

 


تعداد بازدید :  266