شماره ۲۰۸۵ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
اگر رئیس‌جمهوری مبتلا به کرونا شود، چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟
10 پرسش پس از ابتلای احتمالی روحانی به کرونا
کرونا نشان داده که مثل هندوانه دربسته است و مشخص‌نیست کسی که به این ویروس مبتلا می‌شود، زنده خواهد ماند یا خیر. با وجود این، دفع خطر احتمالی برای نفر اول اجرایی و نفر دوم کشور یک امر منطقی به حساب نمی‌آید؟

اگر در خبر ابتلا به کرونا، به جای نام دونالد ترامپ، نام حسن روحانی و به جای سمت رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را جایگزین کنیم، با چه موقعیتی مواجه می‌شویم؟
ابتلای مقامات سیاسی در کشورها به کرونا بازتاب‌های بسیاری روی سیاست‌های جهانی و ملی داشته است. در چند ماه گذشته که ویروس کرونا در ایران شایع شده، هرازچندگاهی انتقادات تندی نسبت به حاضرنشدن رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اماکن عمومی، سخنرانی‌ها، افتتاح‌ها و جلسات رأی اعتماد در مجلس مطرح شده است و منتقدان، حسن روحانی را به کم‌کاری، در میدان نبودن، تافته جدا بافته بودن، جان‌دوستی و … متهم کرده‌اند.
حال اگر در خبر ابتلا به کرونا، به جای نام دونالد ترامپ، نام حسن روحانی و به جای سمت رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را جایگزین کنیم، به یک خبر فرضی خواهیم رسید: «حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به ویروس کرونا مبتلا شد.»
به گزارش ایسنا، با کنار هم گذاشتن این خبر فرضی و آنچه درباره تبعات ابتلای ترامپ به کرونا در این روزها مطرح شده است و همچنین انتقادات از تلاش برای حفظ جان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران (به عنوان یک شخصیت حقوقی و نفر اول اجرایی کشور) از ابتلا به کرونا سوالاتی ایجاد می‌شود:
۱- ابتلای رئیس‌جمهوری به کرونا چه تبعات سیاسی و اقتصادی برای کشور به دنبال خواهد داشت؟
۲- در وضعیت جنگ اقتصادی که کشور با آن دست‌وپنجه نرم‌می‌کند، انتشار چنین خبری چه ضربه‌ای به اقتصاد آشفته این روزها وارد خواهد کرد؟
۳- چه کسی بحران احتمالی‌ را که ممکن است کشور با ابتلای رئیس‌جمهوری به کرونا با آن درگیر شود، مدیریت خواهد کرد؟
۴- آیا حاضرنشدن رئیس‌جمهوری در مجامع عمومی لطمه‌ای به انجام وظایف او وارد کرده است؟
۵- آیا در این هفت ماه، جلسات هیأت دولت، ستاد اقتصادی دولت، سران قوا، ستاد مقابله با کرونا، افتتاح پروژه‌های ملی و شوراهای عالی (امنیت ملی، انقلاب فرهنگی، فضای مجازی و…) تعطیل شده یا خللی در برگزاری آنها ایجاد شده است؟
۶- قطعا خون حسن روحانی از سایرین رنگین‌تر نیست، اما حفظ جان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران (چه این شخص حسن روحانی باشد، چه هر سیاستمدار دیگری که به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شده) در کشوری که به دلیل شرایط کنونی از سوی آمریکا و متحدانش تحت شدیدترین فشارهای بین‌المللی قرار دارد و پرهیز از ایجاد شرایط بحرانی (با ابتلای احتمالی رئیس دولت به کرونا) باید به عنوان تافته جدا بافته بودن او مطرح شود؟
۷- کرونا نشان داده که مثل هندوانه دربسته است و مشخص‌نیست کسی که به این ویروس مبتلا می‌شود، زنده خواهد ماند یا خیر. با وجود این، دفع خطر احتمالی برای نفر اول اجرایی و نفر دوم کشور یک امر منطقی به حساب نمی‌آید؟
۸- منتقدانی که از حاضرنشدن روحانی در جلسات عمومی انتقادمی‌کنند، آیا شخصیت حقوقی رئیس‌جمهوری را در نظر دارند یا شخصیتی حقیقی به نام حسن روحانی را؟
۹- آیا می‌توان از بحرانی که ابتلای ترامپ به کرونا ایجاد کرده است، درس گرفت و به جای ترغیب رئیس‌جمهوری به پذیرفتن ریسک ابتلا به کرونا، برای حل مشکلات کشور به او و دولتش کمک کرد؟
۱۰- از دوازدهم مرداد ۱۴۰۰ که رئیس‌جمهوری جدیدی کشور را اداره خواهد کرد، آیا نباید به خاطر حفظ جایگاه حقوقی ریاست‌جمهوری، ریسک ابتلایش را به کرونا کاهش دهد؟


تعداد بازدید :  266