شماره ۲۰۸۲ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۲ مهر
صفحه را ببند
صدور پنج حکم بازداشت برای انفجار بیروت
درخواست از اینترپل برای بازداشت دو روس

[شهروند آنلاین] رسانه‌های دولتی لبنان پنجشنبه اعلام کردند که قاضی پرونده انفجار بندر بیروت، پنج حکم بازداشت از جمله برای ناخدا و صاحب کشتی صادر کرده که هفت‌سال پیش هزاران تن نیترات آمونیوم را به بیروت حمل کرده بودند.
چهارم آگوست حدود سه‌هزار تن نیترات آمونیوم ذخیره‌شده در بندر بیروت منفجر و منجر به کشته‌شدن ۱۹۳ نفر و زخمی‌شدن حدود ۶هزارو۵۰۰ نفر و میلیاردها دلار خسارت به هزاران نفر از شهروندان شد. قاضی پرونده این انفجار از اینترپل خواسته است تا دو شهروند روسیه در ارتباط با این انفجار را بازداشت کند و به لبنان تحویل دهد. دادگاه نام دو شهروند روس را اعلام نکرد، اما به نظر می‌رسد یکی از آنها بوریس پروکوشف، ناخدای کشتی است که بار نیترات آمونیوم را از ترکیه به لبنان رساند. ایگور گراچوشکین، دیگر متهم پرونده، تاجر روسی ساکن قبرس و مالک این کشتی باری است که آن را سال ۲۰۱۲ خریداری کرد.
بیش از ۱۲ نفر که اغلب آنها را مقامات گمرک و بندر بیروت، پایتخت لبنان تشکیل می‌دهند، هفته‌هاست تحت بازجویی نیروهای پلیس قرار دارند.
کشتی حامل سه هزار تن نیترات آمونیوم از نوزدهم نوامبر ‌سال۲۰۱۳ در این بندر متوقف شده بود. البته نیترات آمونیوم در همان ‌سال به یکی از انبارهای بندر بیروت منتقل شده بود، بندر شماره ۱۲. این کشتی پنج‌سال پس از حمل این مقدار نیترات آمونیوم در فوریه‌ سال ۲۰۱۸ به علت عدم‌رسیدگی و فعالیت غرق شده بود.

 


تعداد بازدید :  171