شماره ۲۰۸۱ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۰ مهر
صفحه را ببند
روحانی: قبلا تحریم بود، امروز جنگ اقتصادی
شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است
شاید در قیمت‌ها اشکالاتی به وجود آمده که موضوع دیگری است. تهیه کالا‌های اساسی و ضروری برای کشور بسیار مهم است. ما در شرایط سخت کرونا کالا‌های بهداشتی و داروی مورد نیاز مردم را تأمین کردیم و در این مسیر حرکت درستی انجام دادیم

رئیس‌جمهوری گفت: «وزارت صنعت، معدن و تجارت در خط مقدم مبارزه در شرایط تحریم است و بار مسئولیت تأمین کالا‌های اساسی و ضروری و بخش بزرگی از تولید را برعهده دارد.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» صبح دیروز -چهارشنبه- در جلسه هیأت دولت گفت: «از اقدام مجلس با رأی قاطع به وزیر پیشنهادی صمت تشکر می‌کنم. در شرایط فعلی یکی از مسئولیت‌های مهمی که پستش چند ماه خالی بود و از طریق سرپرستی اداره می‌شد، با این رأی از امروز این سمت - که در مسئولیت سنگینی قرار دارد- مشخص شده و بار مسئولیت را به دوش گرفته است.»
او با بیان اینکه وزارت صمت یکی از وزارتخانه‌هایی است که امروز در خط مقدم مبارزه در شرایط تحریم است، اظهار داشت: «این وزارتخانه بار مسئولیت تأمین کالا‌های اساسی و ضروری و بخش بزرگی از بار تولید را به دوش دارد. البته وزارت کشاورزی و وزارتخانه‌های دیگر هم مسئولیت تولید در بخش خودشان را برعهده دارند.»
رئیس‌جمهوری با اشاره به مسئولیت‌های اصلی وزارت صمت تصریح کرد: «در حکمی که دیروز صادر کردم، سیاست‌هایی را که وزارت صمت باید دنبال و خط‌مشی که باید پیگیری کند، ابلاغ‌کردم. چهار مسأله مهم امروز بر دوش وزارت صمت است. اولین مسأله، جهش تولید است.»
روحانی با بیان اینکه امسال همه مسئولیت داریم شعار جهش تولید را محقق کنیم، خاطرنشان کرد: «در زمینه تولید، حرکت ما باید بهتر از سال‌های قبل باشد. با وجود کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده است، آماری که در چهار، پنج ماه نخست سال داده‌شده، نشان‌دهنده آن است که نسبت به ‌سال گذشته شاهد تولید بیشتری در بخش‌های تولیدی هستیم.»
او با بیان اینکه امسال کالا‌های مهم تولیدی از فولاد تا پتروشیمی، لوازم خانگی و خودرو نسبت به پنج ماه نخست سال قبل رشد تولید داشته‌اند، ابراز داشت: «مردم باید بدانند با وجود سختی‌ها و فشار تحریم بخش تولیدی، هم در حوزه کشاورزی، هم صنعت و هم در بخش‌های خدمات رشد داشته است. البته حوزه خدمات در بخش‌هایی عقب است، اما جهش تولید به‌عنوان وظیفه مضاعف بر دوش ما است.»

وظیفه تأمین ارز بر عهده صادرات غیرنفتی است
رئیس دولت دوازدهم صادرات کالا را دومین وظیفه و مسئولیت وزارت صمت برشمرد و بیان کرد: «بار اصلی تأمین ارز در سال‌های قبل مسأله نفت، میعانات و گاز بود، اما شرایط ما مثل سابق نیست. به برخی از دوستانی که در فضای مجازی اشاره‌می‌کنند و می‌گویند قبل از این دولت، ایران تحریم بود و اکنون هم در تحریم هستیم و بعد می‌گویند شما می‌گفتید مشکلات به علت مدیریت است و امروز هم تحریم هستیم، امروز را چه می‌گویید، باید گفت جنگ اقتصادی در این سه‌سال بوده است.»
روحانی با بیان اینکه در سال‌های گذشته تحریم بودیم و نه جنگ اقتصادی یادآور شد: «در دوران قبل، دولت حداقل روزانه یک‌میلیون بشکه نفت با قیمت ۱۲۰ دلار صادر می‌کرد. در ‌سال۹۲ قیمت نفت که کاهش یافت، هر بشکه نفت ۱۰۴ دلار بود، همچنین بانک‌های ما در شرایط امروز نبودند و شرایط بهتری را داشتند.»
او ادامه داد: «در دولت یازدهم شرایط بهتر بود. از لیست‌سیاهFATF  خارج شدیم و متاسفانه مشکلاتی برای ما ایجاد شد، زیرا لوایح چهارگانه دولت دچار مشکل شد که مورد تأکید دولت و جلسه سران سه قوه بود.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در بخش‌های صادرات امثال نفت با مشکلات بزرگ‌تری روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: «صادرات کالا‌های دیگر باید این مسأله را جبران کند که می‌تواند صادرات بخش‌های غیرنفتی باشد.»
روحانی گفت: «تأمین ارز مورد نیاز کشور بر دوش صادرات غیرنفتی است که البته کشاورزی و خدمات و صادرات برق را هم شامل می‌شود، اما بار اصلی در بخش صادرات بر دوش بخش صنعت است. صنعت و معدن بار اصلی را بر دوش دارد و امروز صادرات کالا‌های تولیدی کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است.»
رئیس‌جمهوری تهیه کالا‌های ضروری برای کشور را مسأله سوم عنوان کرد و افزود: «وزارت صمت دستگاهی است که به‌طور مداوم و ساعتی باید مراقب باشد چه کالایی در بازار موجود یا چه کالایی کمیاب است، کدام کالا باید خریداری و وارد شود و چه کالایی در اولویت است.»
او با بیان اینکه با وجود کرونا و تحریم در کالا‌های اساسی دچار مشکل نبودیم و این کالا‌ها به‌موقع وارد بازار شده است، افزود:   «شاید در قیمت‌ها اشکالاتی به وجود آمده که موضوع دیگری است. تهیه کالا‌های اساسی و ضروری برای کشور بسیار مهم است. ما در شرایط سخت کرونا کالا‌های بهداشتی و داروی مورد نیاز مردم را تأمین کردیم و در این مسیر حرکت درستی انجام دادیم.»

شرایط کنونی را با تحریم مقایسه نکنید
روحانی تصریح کرد: «نیازمندی ارزی دستگاه‌های کشور با آنچه امروز برای آنها تأمین می‌شود، مقداری فاصله دارد که شرایط موجود باعث ایجاد فاصله شده است. در بسیاری از مشکلات امروز باید آدرس صحیح به مردم بدهیم که چرا این مشکلات وجود دارد. یک مشکلات ساختاری از قدیم بوده و ممکن است مشکلات مدیریتی هم وجود داشته باشد، مهم این است که باید ببینیم ‌درصد اینها در این شرایط جنگ (اقتصادی) به چه میزان است؛ برخی دوباره شرایط کنونی را با شرایط تحریم مقایسه نکنند.»
رئیس دولت دوازدهم گفت: «در شرایط جنگی قرار داریم که از ‌سال ۱۳۹۷ آغاز شده است؛ واقعیت‌های جامعه را تحریف نکنیم، همان‌طور که رهبری فرمودند واقعیت‌های دفاع مقدس نباید تحریف شود. امروز هم در جنگ اقتصادی واقعیت‌ها نباید تحریف‌شود، باید به همان صورتی که هست، مبدأ تاریخ و مقدار (مشکلات) برای مردم تبیین شود.»
او اضافه کرد: «برخی مثلا می‌گویند این هشت‌سال جنگ که با عراق داشتید، قبلا هم بوده، مثلا ‌سال ۱۳۵۱ یا ۵۲ هم با عراق جنگ بوده است، آن زمان فقط چند درگیری کوچک مرزی بوده که چند نفر هم کشته و چند نفر اسیر شدند. آن درگیری کوچک را با دوران جنگ (هشت ساله) نباید مقایسه کنند.»
روحانی افزود: «تحریم هم در سال‌های قبل بوده، گاهی تحریم بیشتر و گاهی هم کمتر شده است. اما جنگ اقتصادی از‌ سال۱۳۹۷ شروع شده است. نباید آدرس و تاریخ اشتباه داده و تحریف شود، بلکه باید واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنیم. البته به معنای این نیست که ما در برابر توطئه‌های دشمنان ترسیده‌ایم و عقب‌نشینی کرده‌ایم یا مشکل داریم. شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است، همه باید این واقعیت‌ها را بدانند و روی آن دقت‌کنند.»
رئیس‌جمهوری نظارت بر بازار را چهارمین وظیفه وزارت صمت دانست و گفت: «بسیار مهم است که در شرایط جنگ از بازار، انبار‌ها و گمرکات مراقبت کنیم؛ این تصمیماتی که در روز‌های اخیر در دولت گرفته شده، برای این است که بانک مرکزی و گمرک کمک کنند تا کالا‌های دپوشده که مجموعا هشت‌میلیون تن است و سه‌ونیم‌میلیون تن آن کالای اساسی است، بتوانیم آزاد کنیم.»
او گفت: «کالا خریداری، با کشتی حمل و در بندر پیاده و در آنجا انبار شده و امروز نمی‌تواند از گمرک خارج شود، البته برخی مشکلاتی دارد که باید حل‌وفصل شود، منتها باید به این کار سرعت ببخشیم تا وزارت صمت بتواند به‌خوبی نظارت دقیق را بر بازار و انبار‌ها داشته باشد.»
روحانی با اشاره به جلسه اخیر دولت الکترونیک اظهار داشت: «در جلسه اخیر دولت الکترونیک تصمیم گرفتیم در جلسه آینده که چند هفته دیگر تشکیل می‌شود، موضوع ما سامانه‌ای باشد که از ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز و سفارش کالا شروع می‌شود و زمانی که کالا تهیه و حمل می‌شود، روی کشتی قرار می‌گیرد، همچنین اینکه چه زمانی به بندر می‌رسد و چه زمانی تخلیه‌می‌شود، چه زمانی از بندر خارج می‌شود، در کدام انبار قرار می‌گیرد و در چه فروشگاه‌هایی
 توزیع می‌شود و همه این چرخه باید در داخل سامانه بیاید.»
رئیس‌جمهوری یادآور شد: «اگر ما این سامانه و همه اطلاعات را در کنار هم جمع کنیم، نظارت آسان‌تر می‌شود. البته در کنار وزارت صمت باید وزارت دادگستری، تعزیرات حکومتی و قوه‌قضائیه، همه در کنار هم باشیم تا این مشکل حل‌وفصل شود و ما بتوانیم به نتیجه برسیم.»


تعداد بازدید :  376