شماره ۲۰۷۷ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
زمین لرزه 5.2 ریشتری مرز ایران و ترکمنستان را لرزاند
خسارت زلزله به ۲۰۰منزل روستایی مراوه‌تپه

[شهروند] زمین لرزه‌ ۵.۲ ریشتری  مرز ترکمنستان و ایران به 200 خانه روستایی مراوه تپه استان گلستان آسیب رساند. این زمین لرزه تلفات جانی نداشت.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در این‌باره گفت:   «ساعت۹:  ۱۶ روز شنبه زلزله‌ای که به برابر گزارش‌های مقدماتی موسسه ژئوفیزیک ۵.۲ ریشتر بزرگی داشته مرز بین ایران و ترکمنستان در محدوده مراوه تپه را لرزاند.»
این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و کانون این زلزله در ۲۱ کیلومتری مراوه تپه در استان گلستان و ۴۶ کیلومتری کارا کالا در ترکمنستان بود.
همزمان با این زمین لرزه نیروهای  ارزیاب به مناطق متاثر از زلزله اعزام شدند و سازمان مدیریت بحران کشور همچنین دستگاه‌های امدادی و خدماتی در این استان را به حالت آماده باش درآورد. همچنین براساس اعلام سازمان اورژانس کشور ضمن اعزام تیم‌های ارزیاب  از استان‌های گلستان و خراسان شمالی به منطقه زلزله‌زده، اعلام کرد که هفت روستا با جمعیت ۲۴۸۱ نفر تحت‌تأثیر آن قرار دارند.
 20 دقیقه از این زمین لرزه گذشته بود که بررسی  کارشناسان امدادگر در مناطق تحت‌تأثیر زمین‌لرزه نشان داد که زلزله در دو شهر گنبد و مراوه تپه بدون صدمات جانی بوده است.
این درحالی است که در ادامه مشخص شد، این زلزله ۵.۲ ریشتری، به ۲۰۰ منزل روستایی شهرستان  مراوه تپه خسارت وارد کرده است اما با توجه به حضور نیرو‌های امدادی در منطقه، مشکلی برای خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی وجود نداشت.
هادی حق شناس، استاندار گلستان دراین‌باره گفت:   «از مجموع این خانه‌ها، صد واحد مسکونی از ناحیه سقف دچار ترک‌های شدید شده به‌حدی که امکان سکونت برای اهالی این منازل وجود ندارد، اما صد واحد دیگر با وجود ترک خوردگی در دیواره‌ها، از امکان استفاده مجدد برخوردارند. بخش عمده خسارت‌های وارده این زلزله به ۲۰ روستای مراوه تپه مربوط است. در ۲ ماه گذشته اتفاقات متعددی مانند سیل و زلزله در استان رخ داد که هیچ‌کدام از این حوادث با وجود فراگیری زیاد تلفات جانی نداشت.»
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم  اعلام کرد« 9  تیم عملیاتی به محل وقوع زمین لرزه در استان  رفتند تیم‌های امداد هوایی، واکنش سریع و آنست در حالت آماده‌باش هستند و در صورت نیاز با بالگرد به منطقه اعزام می‌شوند.»
۱۳ مهر ۱۳۲۷ هم زمین لرزه‌ای  با بزرگی ۷٫۳  ریشتر ۱۷۶‌هزار کشته  در عشق آباد ترکمنستان برجا گذاشت .زلزله در ساعت ۲:  ۱۷ بامداد ۶ اکتبر به وقت محلی رخ داد و کانون زلزله در روستای کوچک قره گودان در ۲۵ کیلومتری جنوب غرب عشق‌آباد قرار داشت. از‌سال ۱۹۹۵ روز ۶ اکتبر به‌عنوان یادبود رخداد زمینلرزه ۱۹۴۸ روز تعطیل رسمی است و مراسمی به یاد جانباختگان زمین لرزه یادشده در عشق‌آباد و سایر شهرهای این کشور برگزار می‌شود.
همچنین زمین‌لرزه  دیگری  در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۰۰ میلادی، برابر با ‎۱۶ آذر ۱۳۷۹، ساعت ۱۷:  ۱۱:  ۰۶ به زمان یوتی‌سی در ترکمنستان رخ داد. ژرفای این زلزله ۳۰ کیلومتر بود و بزرگی آن ۷ در مقیاس Mw اعلام شده‌است. زمین‌لرزه به وقت محلی در روز چهارشنبه، ساعت ۲۲ روی داد که حدود 11 نفر در این زلزله جان باختند.

 


تعداد بازدید :  377