شماره ۲۰۶۹ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
نماینده سردشت و پیرانشهر
صف کولبران از قاچاقچیان و متجاوزان مرزی جدا شود

با مرگ چهار کولبر در روزهای گذشته و سیاه‌پوش‌شدن کودکان این مردان، نماینده سردشت و پیرانشهر گفت: «اگر می‌خواهیم صف کولبر، متجاوز و قاچاقچی از یکدیگر جدا شود، باید برای کسانی که کولبری می‌کنند، امتیازات خاصی در نظر گرفته شود.»
کمال حسین‌پور درباره بررسی وضع معیشتی کولبران که با توجه به شرایط کشور و بسته‌شدن بازارچه‌های مرزی روزهای سختی را می‌گذرانند، می‌گوید: «در گذشته کارت‌هایی برای مرزنشینان تعبیه شده بود که با آنها بتوانند کار کنند، اما این کارت‌ها هیچ کارآیی نداشت، حال قرار است این کارت‌ها ساماندهی و تسهیلاتی به کولبران داده شود؛ مانند حق واردات کالاهای خاصی تا آنها بتوانند گذران معیشت کنند. بازارچه‌های مرزی فرصتی طلایی است که می‌توان از آنها برای اشتغال‌زایی، بهبود معیشت مردم و مقابله با تحریم‌ها استفاده کرد که نه‌تنها تلاشی برای ساماندهی‌ این بازارچه‌ها نشد، بلکه بسته هم شدند.»
حسین‌پور درباره اقدامات صورت‌گرفته در مجلس برای ساماندهی وضع کولبران گفت: «من و آقای محمودزاده، نماینده مهاباد پیگیر وضع کولبران هستیم، تذکراتی هم به رئیس‌جمهوری و وزیر کشور دادیم و جلساتی را با اعضای کمیسیون امنیت ملی در این‌باره برگزار کردیم.»
کولبری، نتیجه نبود اشتغال پایدار است؛ کولبران قاچاقچی نیستند و جان خود را فدای تأمین معیشت خانواده می‌کنند؛ همین چند روز پیش یک پسربچه در مسیر کولبری دچار حادثه شد.  او برای تأمین نوشت‌افزار مدرسه‌اش  کولبری می‌کرد. در چند روز گذشته هم چهار کولبر را کشتند که بچه‌هایشان یتیم و با پیراهن مشکی راهی مدرسه شدند.
او با بیان اینکه هنگ مرزی می‌گوید افرادی که کشته شدند، متجاوز بودند، گفت: «اگر می‌خواهیم صف کولبر، متجاوز و قاچاقچی از یکدیگر جدا شود، باید برای کسانی که کولبری می‌کنند، امتیازات خاصی در نظر گرفته شود. می‌شود معابر رسمی و مرزی را مشخص کرد که کولبران از آنها استفاده کنند یا کارت‌هایی را برای مرزنشینان صادر کرد که فعالیت‌شان تحت کنترل باشد. کارهای بسیاری می‌توان انجام داد که جان مردم برای معیشت به خطر نیفتد.»


تعداد بازدید :  481