شماره ۲۰۶۳ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
روی خط خبر

 با حکم قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، ابراهیم گله‌دارزاده سرپرست مجموعه تئاترشهر شد. مدیریت مجموعه تئاترشهر پیش از انتصاب ابراهیم گله‌دارزاده به‌عنوان سرپرست، برعهده سعید اسدی بود.

 هشتم سپتامبر آن هوی، فیلمساز چینی پس از نمایش فیلم «عشق پس از عشق» شیر طلای یک عمر دستاورد هنری را از دست کیت بلانشت، رئیس هیأت داوران امسال جشنواره ونیز دریافت کرد. در بیانیه معرفی این فیلمساز آلبرتو باربرا از آن هوی به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین کارگردان‌های آسیا یاد کرده بود که در طول چهار دهه در ژانرهای مختلف فیلم ساخته است و از چهره‌های برجسته موج نوی سینمای هنگ‌کنگ شناخته می‌شود. موج نو، جنبشی بود که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ انقلابی در سینمای هنگ‌کنگ پدید آورد.

 بفتا لس‌آنجلس که هر ‌سال برگزار‌کننده جوایز «بریتانیا» بود، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این جایزه امسال اهدا نمی‌شود. در بیانیه همچنین تأکید شده که از زمان بروز پاندمی، «بفتا» بر تداوم برنامه‌ها و ابتکاراتش به صورت سالم از طریق پلتفرم‌های مجازی تأکید داشته است. امسال جوایز فیلم دانشجویی بفتا به صورت آنلاین برگزار شد.

 سِر رونالد‌ هاروود، فیلمنامه‌نویس برنده اسکار و نمایشنامه‌نویس سرشناس، روز سه‌شنبه هشتم سپتامبر برابر با هجدهم شهریور بر اثر کهولت سن درگذشت. او هشتادوپنج ساله بود. این نویسنده بریتانیایی جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای «پیانیست» فیلم رومن پولانسکی در‌ سال ۲۰۰۳ دریافت کرد. او نامزدی در همین بخش را برای نوشتن «خیاط» ساخته پیتر ییتس در‌ سال ۱۹۸۳ و «لباس غواصی و پروانه» در‌ سال ۲۰۰۷ دریافت کرده بود.

 فرهاد ویلکیجی، طراح هنری سینما و تلویزیون به‌عنوان عضو رسمی از آکادمی فیلم اروپا(EFA)  و عضو هیأت داوران جشنواره فیلم EFA انتخاب شد. این هنرمند تنها عضو «طراح هنری» از ایران است که به عضویت این آکادمی درآمده است. ویم وندرس به‌عنوان رئیس این آکادمی مشغول به فعالیت است و مرکز این آکادمی در شهر برلین آلمان قرار دارد.
جمشید‌ هاشم‌پور و فرهاد قائمیان با حضور در دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، پوستر «نشان رسول» را برای احترام به این فیلمساز مطرح امضا کردند.

 کتاب‌های «از سعدی تا آراگون» نوشته جواد حدیدی، «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» اثر فروغ فرخزاد و «پنج اقلیم حضور» اثر داریوش شایگان به زبان فرانسه ترجمه و در این کشور منتشر شده‌اند.

 در حالی که هفتادودومین جشنواره فیلم ونیز در ایتالیا و همچنین سینماهای آمریکا با استفاده الزامی ماسک درحال برگزاری و نمایش فیلم هستند، جشنواره فیلم تورنتو اعلام کرده استفاده از ماسک در حین تماشای فیلم در این رویداد سینمایی الزامی نیست. مسئولان این جشنواره سینمایی اعلام کرده‌اند که تمامی پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را رعایت می‌کنند و در هر نمایش حداکثر ۵۰ مخاطب با فاصله‌گذاری اجتماعی به تماشای فیلم خواهند نشست.

 انیمیشن کوتاه «خورده شده» ساخته‌ محسن رضاپور از اکتبر ۲۰۲۰ به مدت یک‌سال، در برخی سینماها و برنامه‌های مجازی در آمریکا و کشورهای حوزه‌ آمریکای شمالی به نمایش درخواهد آمد. «خورده شده» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و در جیبی‌استودیو ساخته شده است. این انیمیشن کوتاه پیش از این برنده‌ جایزه‌ ویژه‌ هیأت داوران یازدهمین جشنواره‌ بین‌المللی پویانمایی تهران شده و در بخش مسابقه‌ جشنواره‌ دیگر نظیر اشتوتگارت، سیکاف، انیبار، استاپ‌موشن مونترال و... به رقابت پرداخته است. گفتنی است:   داستان انیمیشن کوتاه «خورده شده» در دنیایی رخ می‌دهد که همه درحال خوردن یکدیگر هستند؛ اما در این بین، یکی از موجودات راهی برای بقا پیدا کرده و پس از خورده شدن، درون شکم گرگی به زندگی‌اش ادامه می‌دهد...

 فیلم «قصر شیرین» و «شیطان وجود ندارد» در مجموع در سه شاخه از چهاردهمین دوره جوایز فیلم آسیایی نامزد کسب جایزه شدند. در این جوایز سینمایی حامد بهداد برای بهترین بازیگر مرد و محسن قرایی و محمد داودی برای بهترین فیلمنامه «قصر شیرین» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی نامزد کسب جایزه شدند. همچنین فیلم «شیطان وجود ندارد» به کارگردانی محمد رسوال اُف نیز در شاخه بهترین فیلم این جوایز سینمایی نامزد کسب جایزه است.

 تصویربرداری سریال «صفر بیست‌ویک» به کارگردانی جواد رضویان و سیامک انصاری از نیمه گذشت. این سریال برای پخش از شبکه سه سیما ساخته می‌شود.

 پرویز پورحسینی، بازیگر: «من با مادرم زندگی می‌کنم. او بیش از 90‌سال دارد و به همین دلیل خیلی آسیب‌پذیر است. به خاطر کرونا با کسی معاشرت نداریم. فقط پسرم، عروسم و نوه‌هایم پیش ما می‌آیند. تولدم هم با آنها هستم. حس می‌کنم بیشتر مردم روزگار من زندگی موقت دارند. همه منتظرند که به شرایط عادی بازگردند و به زندگی طبیعی بپردازند. امیدوارم به این وضع برسند.»

 محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده: «نمایندگانی که طرح اختیار مجوز شبکه نمایش خانگی را به بهانه صوت و تصویر فراگیر می‌خواهند به صداوسیما بدهند، با وارونه جلوه دادن موضوع، هم به سینما خیانت می‌کنند و هم بر موضوعی تأکید می‌کنند که خلاف واقع است. آنها نگاه جناحی و سیاسی خود را در این موضوع دخیل می‌کنند.»

 محمدرضا لطفی، کارگردان:  «انگار رسم است که اول چیزی را اجرا و بعد معایب آن را کشف کنیم. اکران آنلاین هم همین وضع را دارد، برای همین اثرگذاری ندارد و حتی نتوانسته جایگزین سینما شود و درنهایت به بی‌سلیقه‌ترین و شلخته‌ترین شکل اجرا می‌شود. هر چند از لحاظ قانونی امکان تزریق بودجه برگزاری جشنواره‌های سینمایی به سبد معیشتی هنرمندان وجود ندارد، اما اگر راه‌حلی پیدا شود که این اتفاق در فرمت و شرایط محدودتری به شکلی شرایط معیشتی سینماگران را بهتر کند، از لحاظ انسانی ارزش بسیار بالایی خواهد داشت و امیدوارم مسئولان بتوانند برای این موضوع راهکاری پیدا کنند.»


تعداد بازدید :  506