شماره ۲۰۶۲ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
الخلیج آنلاین:
نقشه‌های تل‌آویو برای حضور دایمی در باب‌المندب

[یوسف حمود -الخلیج آنلاین] پس از آنکه امارات روابط خود را با اسراییل رسمی و علنی کرد، به دنبال توسعه این روابط و همچنین افزایش نفوذ خود در منطقه است؛ ولو اینکه این افزایش نفوذ به ضرر دولت‌های دیگر ازجمله یمن باشد.
به نظر می‌رسد هدف امارات از ورود به ائتلاف نظامی یمن به رهبری عربستان پاسخ مثبت به حکومت قانونی در این کشور نبود بلکه هدف اصلی آن سیطره بر بنادر و سواحل یمن بوده، آنچه که در طول 6‌ سال جنگ یمن، کاملا مشخص شده است.
اقدامات امارات در مورد ایجاد پایگاه‌های نظامی و جاسوسی برای خود در یمن پنهان نبود، اما اعلام روابط اخیر آن با اسراییل سوالاتی را به دنبال دارد مبنی بر اینکه آیا یمن با توجه به جایگاه استراتژیک مهمی که در اختیار دارد، به مرکز جاسوسی اسراییل تبدیل می‌شود و این مهم در سایه غیبت دولت یمنی صورت می‌گیرد که در ریاض به سر می‌برد؟
در اواخر آگوست، یک سازمان بین‌المللی از ایجاد زیرساخت‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی در جزیره سقطری یمن، به وسیله امارات و اسراییل خبر داد. در گزارش این سازمان آمده است که ابوظبی موفق به تبدیل جزیره سقطری به مرکزی برای خود شده است و از هر فرصتی برای تغییر موازین قوا به نفع خود استفاده می‌کند.
این در حالی است که شبکه الجزیره در بیست‌ونهم آگوست از انتقال کارشناسان نظامی اماراتی با اصلیت اروپایی به جزیره سقطری در یمن خبر داد.
در همین زمینه سیف مثنی، پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک واشنگتن، ایجاد یک پایگاه نظامی و حضور جاسوسان اسراییلی در یمن را بعید نمی‌داند و این مسأله را به فروپاشی دولت یمن و نبود استقرار در این کشور ارجاع می‌دهد. به گفته مثنی، این فروپاشی دولت در یمن راه را برای امارات هموار کرد تا این کشور را به پادگان‌های نظامی برای خود تبدیل کرده و هر آنچه مربوط به جنگ جغرافیایی سیاسی است را به‌ویژه در سقطری تسهیل کند.
پایگاه نظامی که با مرکزیت سقطری ایجاد شده، وظیفه تحت نظر گرفتن نیرو‌های حوثی را برعهده دارد؛ زیرا حوثی‌ها همواره تهدید به بمباران اسراییل از طریق لبنان یا سوریه کرده‌اند. علاوه بر اینکه اسراییل به این شکل می‌تواند تحرکات دریایی ایران در منطقه را نیز در نظر داشته باشد. ضمن اینکه هدف از حضور نیرو‌های اطلاعاتی اسراییل در یمن، به ‌طور کلی، تحلیل تحرکات دریایی و هوایی در جنوب دریای سرخ است.
این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند ایجاد پایگاه نظامی به وسیله امارات و کمک‌گرفتن از کارشناسان اسراییلی و اروپایی، در مقابل ایجاد پایگاه ترکی در شاخ آفریقا و در سایه تنش‌هایی که اخیرا بین امارات و ترکیه بوده، صورت گرفته است.
محمد عبدالسلام، رئیس مرکز مطالعات ابعاد، تأکید می‌کند که اسراییل از قدیم آرزوی حضور دایمی در باب‌المندب و شاخ آفریقا را داشته و جنگ حوثی‌ها در یمن فرصت خوبی برای حضور امارات و محقق‌شدن رویای دیرینه اسراییل به وسیله امارات فراهم کرده است.
عبدالسلام معتقد است که تأکید رسیدن کارشناسان اماراتی و اسراییلی به جزیره سقطری، برای بررسی موقعیت این جزیره، حاکی از آن است که امارات از جنگ یمن برای تحقق اهداف منطقه‌ای‌اش استفاده کرده است که هیچ ارتباطی با اهداف طوفان قاطعیت در یمن ندارد.
توجه اسراییل به تنگه باب المندب از مدت‌ها پیش مشخص شد؛ یعنی در آگوست ۲۰۱۸  زمانی که بنیامین نتانیاهو تهدید کرد که با تمام قدرت با تلاش‌های ایران برای بستن تنگه هرمز در دریای سرخ مقابله می‌کند.
باب المندب که شبه جزیره عرب را از شاخ آفریقا و دریای سرخ را از دریای العرب جدا می‌کند، یک گذرگاه حیاتی برای محموله‌های نفت دولت‌های حاشیه خلیج فارس و یکی از راه‌های دریایی بسیار فعال در سطح جهان است.


تعداد بازدید :  222