شماره ۲۰۶۱ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
مراقبت‌های تغذیه‌ای دوران کرونایی دانش‌آموزان در خانه
پایداری با انتخاب سالم
دکتر ناصر کلانتری: در دوران کرونا از دادن نوشابه‌های شیرین به‌خصوص گازدارها، فست‌فودها، تنقلات، انواع کیک‌ها، کلوچه‌ها، شکلات‌های مختلف و همه موادی که عمدتا قند ساده هستند، به فرزندان خودداری شود. قند ساده عارضه بیماری را برای بچه بیشتر می‌کند

[شهروند]  این روزها شاهد بازگشایی مدارس و آغاز ‌سال تحصیلی جدید هستیم، آن هم در شرایطی که کرونا سایه خود را بر نقاط مختلف کشور گسترده و نگرانی‌هایی را درباره سلامت دانش‌آموزان رقم زده است. سلامت دانش‌آموزان از جنبه‌های گوناگونی حائز اهمیت است و جدای از ضرورت آموزش‌های لازم در مقابله با کرونا نیازمند توجه بیش از پیش به عادات غذایی آنان هستیم.
دانش‌آموزان برای اینکه بتوانند در کل روز در خانه فعال باشند، باید طی روز یک یا دو میان‌وعده غذایی بخورند، بنابراین بهتر است به جای اینکه به کودکان میان‌وعده‌های شور یا شیرین بدهید، از جایگزین‌های سالم‌تر مانند خشکبار، پنیر، ماست، تکه‌های میوه یا میوه خشک، تخم‌مرغ سفت‌شده یا انتخاب‌های سالم دیگر استفاده کنید، این مواد غذایی مغذی و سیرکننده هستند و به ایجاد و پایه‌گذاری عادت‌های غذایی سالم در طول زندگی کمک می‌کنند، چراکه تنظیم برنامه غذایی متنوع و مغذی می‌تواند رشد و تکامل آنها را تأمین و عادات غذایی سالم را در آنها پایه‌گذاری کند.
کنسرو ماهی‌های چرب مانند ساردین و سالمون غنی از پروتیین، اسیدهای چرب امگا ۳ و انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند که می‌توانند به ‌صورت سرد در انواع ساندویچ‌ها، سالادها یا با ماکارونی یا به ‌صورت قسمتی از وعده غذایی گرم به‌طور پخته برای دانش‌آموزان صرف شوند. جو دوسر پخته شده با شیر یا آب می‌تواند یک انتخاب غذایی سالم برای صبحانه باشد یا اینکه می‌توان آن را با ماست، تکه‌های میوه یا کشمش مصرف کرد.
گفتنی است، با وجود اینکه تاکنون هیچ مدرکی دال بر ارتباط غذا یا بسته‌های غذایی با انتقال ویروس کرونا یافت نشده است، اما این احتمال وجود دارد که افراد در تماس با سطوح یا اشیای آلوده به ویروس و سپس لمس صورت‌شان به ویروس مبتلا شوند. البته این خطر زمانی بیشتر می‌شود که افراد در تماس نزدیک با افراد دیگر هنگام خرید اقلام مورد نیاز یا دریافت مواد غذایی ارسالی توسط پیک قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که به‌منظور پیشگیری از بیماری‌های با منشأ غذایی، رعایت نکات بهداشتی در زمان تهیه و پخت مواد غذایی همواره ضروری است.
تغذیه کودکان و دانش‌آموزان در شرایط کرونا تفاوتی با قبل ندارد
به گزارش «وبدا»، دکتر ناصر کلانتری، مدیر گروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی  اعلام کرد:   «تغذیه کودکان در شرایط کرونا تفاوتی با قبل ندارد و اگر به توصیه کارشناسان و متخصصان تغذیه کودکان توجه شود، نیاز به کار خاصی در تغذیه کودکان در دوره کرونا نیست.»
او افزود: «در دوران کرونا از دادن نوشابه‌های شیرین به‌خصوص گازدارها، فست‌فودها، تنقلات، انواع کیک‌ها، کلوچه‌ها، شکلات‌های مختلف و همه موادی که عمدتا قند ساده هستند، به فرزندان خودداری شود. قند ساده عارضه بیماری را برای بچه بیشتر می‌کند.»
مدیر گروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه به مصرف میوه و سبزیجات کودکان بیشتر از قبل باید در دوران کرونا توجه داشته باشیم، بیان کرد: «اینکه فقط با لیموشیرین و لیموترش ویتامین سی دریافت می‌کنیم، کافی نیست، بلکه همه میوه‌ها از ویتامین سی برخوردار هستند.»
او ادامه داد: «کودکان زیر دوسال باید مکمل‌ها را طبق پروتکل خود دریافت و از تولد تا دو سالگی، روزی 1500 واحد ویتامین (آ) و 400 واحد ویتامین دی مصرف کنند.»
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: «کودکان از دو سالگی به‌طور معمول نیاز به مکمل خاصی ندارند، مگر اینکه کمبود آن اثبات شده باشد. تنها مکملی که در پروتکل کشوری تأکید شده است، دریافت ویتامین دی است که روزی 800 واحد برای کودکان بالای 2‌سال تا 60‌سال ضروری است تا کمبود آن در جامعه رخ ندهد.» او درباره ابتلا به کووید-19 در سنین مختلف اظهار کرد: «امکان کرونا در همه گروه‌های سنی وجود دارد، به‌طوری که در ابتدای شیوع کرونا، نوزاد 48 ساعته و نوزاد 15 روزه مبتلا به کرونا در جهان داشتیم و به ایران مرتبط نبود. اما نکته‌ای که در مورد کرونا و کودکان اهمیت دارد این است که بیماری‌های زمینه‌ای به‌خصوص دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی، خودایمنی‌ها، اختلالات کبدی، کلیوی، ریوی و انسداد ریوی در کودکان می‌تواند عامل کرونا باشد.» مدیرگروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی گفت: «بیماری کرونا بیماری‌های زمینه‌ای را شدیدتر می‌کند تا جایی که می‌تواند منجر به فوت افراد شود.»


تعداد بازدید :  687