[شهروند] 37سال پیش درچنین روزی، برابر ششم سپتامبر 1983 میلادی، اتحاد جماهیر شوروی پس از گذشت 5روز از حادثه هدف قرارگرفتن یک فروند بویینگ 747 شرکت هواپیمایی کرهجنوبی توسط یک جنگنده متعلق به نیروی هوایی ارتش سرخ، که به کشتهشدن 269 نفر منجر شد، تأیید کرد این هواپیما به دلیل نقض حریم هوایی شوروی هدف موشک قرار گرفته و سرنگون شده است. این حادثه که جنگ سرد بین دو بلوک شرق و غرب را به نقطه جوش خود رساند، معلول سلسله حوادثی بود که درنهایت به مرگ 23 خدمه هواپیما و 246 مسافر که 62نفرشان را آمریکاییها تشکیل میدادند، انجامید. ماجرا از لحظهای آغاز شد که پرواز شماره 007 هواپیمایی کرهجنوبی یکم سپتامبر 1983 میلادی از فرودگاه جان اف. کندی نیویورک به مقصد سئول به پرواز درآمد. بویینگ 747 پهن پیکر بعد از سوختگیری در آلاسکا یا به عبارت دقیقتر فرودگاه انکوریج، سفر مرگبار خود را به سوی فرودگاه گیمپو در سئول آغاز کرد و مسیر اقیانوس آرام را برای خود برگزید. براساس حدسیات موجود که در پی صدها ساعت تحقیق و راستیآزمایی شواهد باقیمانده حاصل شده است، به نظر میرسد هواپیمای موردنظر هنگام پرواز به سوی مقصد، دچار نقص فنی در بخش جهتیابی شده و در نتیجه پرنده غولپیکر بدون آنکه خلبان متوجه شود، کمکم به سمت مرزهای اتحاد جماهیر شوروی میل میکند. از اینجا به بعد ماجرا عجیبتر میشود، زیرا خلبان بویینگ به هشدارهای دفاع ضدهوایی اتحاد جماهیر شوروی که از پرنده ناشناس میخواهد خود را معرفی کند، پاسخ نمیدهد و همین عاملی میشود تا دو جنگنده سوخو-15 برای شناسایی عامل مهاجم به پرواز درآیند. خلبان سوخو-15 بعدها و درجریان تحقیقات نظامی مدعی میشود که بویینگ 747 به سعی او برای برقراری ارتباط رادیویی بیاعتنایی کرده و حتی شلیک تیرهای اخطار از سوی خلبان جنگنده نیز باعث نمیشود بویینگ کرهای تغییر جهت داده یا عکسالعملی ناشی از دریافت پیامهای اخطار از خود نشان دهد. درنهایت اقدام خلبان بویینگ 747 برای کاهش ارتفاع آن هم در نزدیکی یک مرکز نظامی حساس اتحاد جماهیر شوروی بر فراز جزیره کامچاتکا، خلبان جنگنده سوخو-15 را به این نتیجه میرساند که هواپیمای مسافربری خود را برای انجام یک حمله انتحاری آماده میکند. نتیجه اینکه جنگنده سوخو-15 نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی با شلیک دو موشک هوا به هوا به قصه بویینگ 747 کرهای پایان داده و یکی از تلخترین حوادث هوایی را رقم میزند. کرهجنوبی با داشتن 105 مسافر در این هواپیما متحمل بیشترین خسارت شد و ایران، هند، مالزی، سوئد، ویتنام و جمهوری دومینیکن هرکدام با داشتن یک مسافر سهمی کوچک از تلفات انسانی این حادثه اندوهبار را دریافت کردند.