شماره ۲۰۵۹ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ شهريور
صفحه را ببند
پنج کرسی مجلس یازدهم تا انتخابات ۱۴۰۰ خالی می‌ماند
۱۱ صندلی خالی پارلمان به چه کسانی می‌رسد؟

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار می‌شود که هنوز صندلی پنج نماینده مجلس خالی می‌ماند.
«ملاک انتخاب منتخب، کسب 20‌درصد از آرای صحیح است.»  این تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است که اگر محقق نشود باید رأی‌گیری دوباره تکرار شود تا از میان کاندیداهایی که حد نصاب را کسب نکرده‌اند یک نفر راهی خانه ملت شود. در همین راستا، براساس نتایج شمارش آرا، کاندیداهای ۱۱ حوزه‌ انتخابیه «میانه» استان آذربایجان‌شرقی، «سمیرم و لنجان» استان اصفهان، «کرج، اشتهارد و فردیس» استان البرز، «دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره» استان ایلام، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون» استان خوزستان، «زنجان و طارم» استان زنجان، «بیجار» استان کردستان، «کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب و دالاهو» استان کرمانشاه و «کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان» استان گلستان باید برای ورود به ساختمان هرمی‌شکل بهارستان و تکیه زدن بر کرسی‌های سبز نمایندگی با هم به رقابت بپردازند.
انتخابات دور دوم مجلس که قرار بود بیست و دوم فروردین ماه برگزار شود، به علت شیوع گسترده ویروس کرونا تا بیست و یکم شهریور ماه به تعویق افتاد و حال از دیروز به مدت یک هفته تبلیغات کاندیداها زیر سایه کووید- ۱۹ و طبق  پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده است. تبلیغاتی که در آن دیگر خبری از بریز و بپاش‌ها و دعوت‌های شام و ناهار نیست و همه بارش را باید فضای مجازی به دوش بکشد. هرچند بازار رقابت جناح‌ها در انتخابات مجلس یازدهم رنگ و بوی زیادی نداشت، اما چهره سیاسی بهارستان در اسفند ماه تغییر کرد و این‌بار اکثر کرسی‌های آن به تصرف اصولگرایان درآمد. با خروج تاجگردون از مجلس تعداد اصلاح‌طلبان به ۱۹ نفر رسید که اگر بهنام صفایی از حوزه انتخابیه میانه و اصغر سلیمی، نماینده سابق مجلس دهم از حوزه انتخابیه سمیرم بر رقیبان خود پیروز شوند، تعداد اصلاح‌طلبان به ۲۱ نفر می‌رسد.
همچنین ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس را مستقلین آن تشکیل می‌دهند که با توجه به لیست کاندیداهای مرحله دوم انتخابات، امکان افزایش تعداد آنها در پارلمان وجود دارد.
مرحله دوم انتخابات مجلس درحالی جمعه هفته جاری برگزار می‌شود که حتی با برگزاری این دور از انتخابات باز هم پنج صندلی بهارستان خالی می‌ماند. اتفاقی که بخشی از آن را کرونا رقم زد و بخشی دیگر را رد اعتبارنامه.
ویروس کرونا خیلی زود گریبان مجلس یازدهم را گرفت و وقتی هنوز ساکنان جدید ساختمان هرمی بهارستان بر صندلی‌های خود جای نگرفته بودند، فاطمه رهبر، منتخب مردم تهران و محمدعلی رمضانی دستک منتخب مردم آستانه اشرفیه حتی فرصت حضور در افتتاحیه مجلس یازدهم را هم پیدا نکردند و جان خود را از دست دادند. چند هفته بعد از آغاز به کار مجلس یازدهم، درست  بیست و سوم تیرماه بود که کرونا از میان نمایندگان قربانی دیگری گرفت و این‌بار عیسی جعفری، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ بود که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا مجال پیدا نکرد وظیفه نمایندگی‌اش را به پایان برساند.


تعداد بازدید :  403