شماره ۲۰۵۷ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۳ شهريور
کهکشان مادر

[شهروند] «راه ‌شیری» هم خانه‌ ماست و هم خانه‌ منظومه شمسی و میلیاردها‌ میلیارد ستاره و سیاره. تاریخ و افسانه‌های بسیاری از تمدن‌های جهان به کهکشان راه‌شیری گره خورده است. این کهکشان سال‎هاست که حواس ستاره‌شناسان و دانشمندان را به خودش معطوف کرده است. اما بد نیست بدانید درحال حاضر صدها ‌هزار کهکشان با ویژگی‌های مسحورکننده‌ دیگری وجود دارند که هنوز کشف نشده‌اند. شاید سفرکردن به فضا و دیدن شکوه و عظمت کهکشان‌ها رویای خیلی از ما باشد. رویایی که شاید در زمان حیات‌مان به حقیقت نپیوندد، اما می‌توانیم دل‌مان را به دیدن عکس‌های دقیق و زیبایی که ماهواره‌ها می‌گیرند، خوش کنیم.
1- گالیلئو گالیله در‌ سال 1620، برای نخستین‌بار راه‌شیری را به‌عنوان یک ستاره، شناسایی کرد اما ادوین ‌هابل، که اخترشناسی آمریکایی است، شکل و دامنه‌ این کهکشان و چندین کهکشان دیگر را کشف کرد.
2- کهکشان‌ راه‌شیری و کهکشان همسایه‌اش، آندرومدا با سرعت 120کیلومتر درثانیه به سمت یکدیگر درحرکت‌اند و طبق بررسی‌ها بیش از 4‌میلیارد‌ سال دیگر با هم برخورد می‌کنند!
3- شواهد نشان می‌دهد که در مرکز کهکشان راه‌شیری یک سیاهچاله‌ بزرگ وجود دارد.
4- دلیل نام‌گذاری این کهکشان به «راه‌شیری» به خاطر دیده‌شدن نواری شیری‌رنگ متشکل از نور است که ستاره‌ها به وجود می‌آورند.
5- در یکی از افسانه‌های سرخپوستان قبیله‌ چروکی آمده کهکشان راه‌شیری زمانی شکل گرفت که یک سگ درحال دزدیدن یک کیسه‌‌ سوراخ پر از آرد ذرت بود. طبق این افسانه، می‌توان نام آن را «کهکشانی که سگ از راه آن فرار کرد» هم بنامیم!
6- بخش‌هایی از نورهای منعکس‌شده از کهکشان راه‌شیری شب‌ها با چشم غیرمسلح از زمین دیده می‌شود، طوری که انگار 2‌هزار و 500 ستاره پشت‌سر هم آن را تشکیل داده‌اند، اما در واقع 100 تا 400‌میلیارد ستاره در آن وجود دارد!
7- زندگی ستاره‌های کهکشان راه‌شیری با انفجار بزرگی به نام «اَبَر نو اختر» به پایان می‌رسد. این انفجار بزرگ، فرآیندی ا‌ست که در پایان زندگی یک ستاره اتفاق می‌افتد و تمام جرمش را از بین می‌برد. با وقوع هر اَبَر نو اختر، سالانه هفت ستاره‌ دیگر متولد می‌شوند.
8- هر عکسی که از کهکشان راه‌شیری در فضا دیده‌اید، یا عکس یک کهکشان دیگر است یا نقاشی. از آنجایی که ما داخل کهکشانیم، واضح است که نمی‌توانیم تصویری از تمام راه‌شیری را ببینیم!
9- سن کائنات 13‌میلیارد و 700 میلیون ‌سال تخمین زده شده و قدیمی‌ترین ستاره‌هایی که در کهکشان راه‌شیری دیده می‌شوند، 13میلیارد و 600 میلیون‌ سال قدمت دارند.
10- کهکشان حول یک محور مرکزی می‌چرخد. براساس یک باور قدیمی، خورشید از 65میلیون ‌سال پیش یا به بیان دیگر، از زمان دایناسورها، تنها یک‌سوم از این مرکز را پیموده است!
11- «کپلر 186اف» سیاره‌ای فراخورشیدی‌ است که در گوشه‌ای از کهکشان راه‌شیری به دور یک ستاره کوتوله می‌چرخد. این سیاره در ‌سال 2015 کشف شد و 582‌سال نوری از زمین فاصله دارد. طبق اطلاعاتی که به دست می‌رسد، شاید این سیاره پتانسیل حیات را داشته باشد. شعاع این سیاره نشان می‌دهد که «کپلر 186اف» کمی بزرگ‌تر از زمین است.
12- دو سوم کهکشان‌‌های شناحته‌شده‌ جهان مارپیچ و مابقی آنها به صورت نواری‌ هستند. چیزی که طراحی راه‌شیری را از بقیه متمایز می‌کند، این است که این کهکشان هم حالت‌های مارپیچی‌شکل را دارد، هم خطوط نواری را.
13- در چین، کهکشان راه‌شیری با نام «رودخانه‌ی نقره‌‌ای» شناخته می‌شود، چراکه در اساطیر چین باستان نقل شده که در این کهکشان، رودخانه‌ای توسط خدایان خلق شده است.
14- منظومه شمسی تقریبا با سرعت 827‌هزار کیلومتر در ساعت به دور مرکز کهکشان می‌چرخد. حال اگر منظومه را به صورت یک شیء زمینی تجسم کنیم، با این سرعت می‌تواند در عرض 2دقیقه و 54 ثانیه کل خط استوا بپیماید!
برگردان از thefactsite