شماره ۲۰۵۷ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۳ شهريور
صفحه را ببند
فینال جام حذفی میان استقلال و تراکتور از ساعت 18:15 امروز در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار می‌شود
آخرین جنگ گلادیاتورها
استقلال که هفت بار قهرمان شده، چهار بار نیز سابقه شکست در فینال جام حذفی و نایب قهرمانی را دارد. از سوی دیگر تراکتور فقط یک بار طعم قهرمانی در جام حذفی را چشیده؛ اگرچه این برای پنجمین بار است که به فینال صعود می‌کنند. تنها قهرمانی تیم سرخپوش تبریزی در فصل 93-92 و در دوران سرمربیگری تونی اولیویرا رقم خورد. آنها در فینال مس کرمان را شکست دادند و با تک گل سعید دقیقی و درحالی‌که علی کریمی را در اختیار داشتند، تنها قهرمانی خود در تاریخ را جشن گرفتند

[شهروند] در فصلی که هواداران تراکتور با خریدهای میلیاردی زنوزی تنها به قهرمانی فکر می‌کردند، تراکتور با رتبه چهارمی لیگ را به پایان رساند؛ نتیجه‌ای که برای تبریزی‌ها راضی‌کننده نبود. تراکتور که با صعود به فینال جام حذفی کسب سهمیه آسیایی را برای فصل پیش‌رو قطعی کرد، تنها با فتح جام حذفی می‌تواند هوادارانش را راضی نگه دارد. مسیر تراکتوری‌ها که در این فصل سه سرمربی را روی نیمکت خود دیدند، برای رسیدن به فینال جام حذفی به مراتب از استقلال راحت‌تر بوده. آنها در مرحله یک‌شانزدهم نهایی پاس همدان را 2 بر یک شکست دادند. در ادامه تراکتور یک دیدار حساس و جذاب را با نماینده استان همجوار خود یعنی نود ارومیه برگزار کرد؛ مسابقه‌ای که درنهایت در ضربات پنالتی تکلیف آن مشخص شد. تراکتور که با چاشنی شانس از سد این تیم لیگ یکی گذشته بود، حتی در یک‌چهارم نهایی هم با تیم‌های لیگ برتری بازی نکرد. تبریزی‌ها این بار باید مس کرمان را شکست می‌دادند؛ تیمی که ذوب‌آهن را حذف کرده بود. تراکتور خیلی قاطعانه و با برد 4 بر یک به نیمه نهایی رسید و بار دیگر شانس بزرگی نصیبش شد. در قرعه‌کشی نیمه نهایی تراکتور با استقلال و پرسپولیس برخورد نکرد و با نفت مسجدسلیمان روبه‌رو شد که به شدت درگیر مشکلات مالی و تحت‌تأثیر بی‌انگیزگی بازیکنانش بود. برتری یک بر صفر در این بازی مُهر تاییدی بر فینالیست‌شدن شاگردان ساکت الهامی بود. حالا آنها شاید در اولین بازی کاملا دشوار خود در جام حذفی امسال با استقلال در فینال روبه‌رو می‌شوند؛ تیمی که با فرهاد مجیدی اوج گرفته و خط حمله ترسناکی هم دارد.

استقلال 7 - تراکتور  یک

در تعداد قهرمانی‌هایی که دو تیم فینالیست جام حذفی امسال در کارنامه خود دارند، استقلال با فاصله پیش است. آبی‌ها با هفت قهرمانی در بین تمام تیم‌های ایرانی در این زمینه پیشتاز هستند و می‌توانند با پیروزی در بازی امشب حتی رکورد خود را بهبود بخشند. استقلال که هفت بار قهرمان شده، چهار بار نیز سابقه شکست در فینال جام حذفی و نایب قهرمانی را دارد. از سوی دیگر تراکتور فقط یک بار طعم قهرمانی در جام حذفی را چشیده؛ اگرچه این برای پنجمین بار است که به فینال صعود می‌کنند. تنها قهرمانی تیم سرخپوش تبریزی در فصل 93-92 و در دوران سرمربیگری تونی اولیویرا رقم خورد. آنها در فینال مس کرمان را شکست دادند و با تک گل سعید دقیقی و درحالی‌که علی کریمی را در اختیار داشتند، تنها قهرمانی خود در تاریخ را جشن گرفتند. تراکتور در سال‌های اخیر یک بار دیگر هم به فینال رسید که در فصل 96-95 بود. این تیم سه‌سال قبل در فینال قافیه را به تیم بدون هوادار نفت تهران باخت؛ تیمی که‌ سال بعد از قهرمانی در حذفی نتوانست جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بگیرد و به لیگ یک سقوط کرد. حالا تراکتور می‌خواهد بعد از 6‌سال دوباره طعم قهرمانی در جام حذفی را بچشد؛ اگرچه می‌داند رقیبش متخصص قهرمانی در جام حذفی است. استقلالی‌ها البته در جریان آخرین قهرمانی خود تیم دسته یکی خونه به خونه بابل را شکست دادند و کار چندان سختی برای رسیدن به جام نداشتند، اما خوب می‌دانند که کسب مسیر هشتمین جام از کنار تراکتوری رد می‌شود که سرشار از انگیزه و پر از مهره‌های تأثیرگذار است. استقلال و تراکتور چهار‌سال قبل در نیمه نهایی جام حذفی با هم روبه‌رو شدند؛ دیداری که در سرمای تبریز برگزار شد و از حساسیت بالایی هم برخوردار بود. این مسابقه 2 بر یک به سود استقلال با اتکا به درخشش سجاد شهباززاده تمام شد؛ در روزی که این مهاجم دو گل تیمش را وارد دروازه تراکتور کرد. البته استقلال که با شکست تراکتور به فینال رسیده بود، آن‌ سال دیدار پایانی را در ضربات پنالتی به ذوب‌آهن باخت و دستش به جام نرسید.

جنگ اصلی وسط زمین است

بهتاش فریبا پیشکسوت استقلال

استقلال برای رسیدن به فینال تیم‌های بزرگ سپاهان و پرسپولیس را حذف کرد و به نظر می‌رسد این تیم بوی قهرمانی می‌دهد. از نظر فنی نفرات دو تیم نفرات قابل توجهی هستند و بازی سختی در انتظار خواهد بود، جنگ در این بازی، جنگ وسط زمین است و اصل داستان جایی است که مسعود ریگی و علی کریمی از استقلال و در تراکتور احسان حاج‌صفی، ‌هادی ایمانی و سعید مهری حضور دارند. هر تیمی بتواند میانه زمین را در اختیار داشته باشد، برنده این بازی است. اما نقطه قوت استقلال این است که آقای گل و پاس را دارد و خط فوروارد استقلال به خط دفاع تراکتور چربش دارد، اگر توپ از خط‌ هافبک تراکتور عبورکند و به خط حمله ما برسد، شیخ دیاباته و مهدی قائدی کار را تمام خواهند کرد، به‌خصوص نباید فراموش کرد که تراکتور از دیدار با استقلال در دیدار رفت این فصل که در تبریز برگزار شد، خاطره تلخی دارد و خوب می‌داند که مهاجم‌های خطرناکی در انتظار خط دفاع این تیم خواهند بود. خط دفاع استقلال هم این روزها خوب کار می‌کند، وریا غفوری سرحال است، عارف غلامی و دانشگر هم وضع خوبی دارند و میلیچ هم خیلی فنی بازی می‌‌کند و هر دو پاس گل مقابل پرسپولیس را او داد. ولی خب نباید فراموش کرد جام حذفی است و ممکن است اولین اشتباه، آخرین اشتباه باشد و جام را از یک تیم بگیرد. این بازی هم مثل بازی استقلال مقابل پرسپولیس خواهد بود، هر دو تیم نیمه اول به زمین خواهند رفت که گل نخورند و در نیمه دوم برای بردن وارد زمین خواهند شد. در مجموع من فکر می‌کنم استقلال به این قهرمانی نیاز دارد. تراکتور هم قطعا با تمام وجود خواهد آمد که بالاخره یک قهرمانی بگیرد. قطعا اگر تیم بتواند قهرمان جام‌حذفی شود، با روحیه بالاتری به دیدارهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا خواهد رفت و این موضوع کمک خوبی برای صعود از مرحله گروهی است. به‌هرحال آسیاست و موفقیت در آن از خیلی جهت‌ها مهم است. علاوه بر افتخاری که استقلال دو بار به آن دست یافته است و دو ستاره بابت قهرمانی در آسیا دارد، از نظر مالی هم قهرمانی در آسیا به شدت تیم را کمک خواهد کرد، یادمان هست که حضور پرسپولیس در فینال آسیا چه پول هنگفت و خوبی را برای این تیم آورد و بخشی از مشکلات‌شان را حل کرد.

جنگ ستاره‌ها در مشهد

یکی از اتفاقاتی که به شدت به بالا بردن جذابیت فینال جام حذفی کمک می‌کند، وجود ستاره‌های پرتعداد در ترکیب دو تیم است.
استقلال که به نظر نمی‌رسد غایبان زیادی مثل نیمه نهایی برابر پرسپولیس داشته باشد، با آمار گلزنی که از خود در لیگ و جام حذفی ثبت کرده، در این بازی هم قطعا از همان دقیقه اول به دنبال گلزنی است.
شیخ دیاباته و مهدی قائدی در خط حمله و بازیکنانی همچون علی کریمی و فرشید اسماعیلی در خط میانی ستاره‌های استقلال در زمین خواهند بود که نبردهای تن‌به‌تن آنها با بازیکنانی همچون مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و احسان حاج‌صفی در زمین دیدنی است.
البته سیدحسین حسینی هم در بازی قبلی نشان داد که اگر کار به ضربات پنالتی کشیده شود، استقلالی‌ها می‌توانند روی او حساب ویژه‌ای باز کنند. از سوی دیگر محمدرضا اخباری هم بعد از فسخ قرارداد رشید مظاهری، با انگیزه‌ای دوچندان درون دروازه تراکتور قرار می‌گیرد. از آنجا که هر دو تیم در لیگ برتر هم هجومی نشان دادند و آمار دفاعی جالبی هم ندارند، به نظر می‌رسد فینال جام حذفی یک بازی پرگل از آب دربیاید، اما اینکه کدام تیم می‌تواند از ستاره‌های خود بهره بیشتری در زمین ببرد، سوالی است که امروز به آن پاسخ داده خواهد شد.

 


تعداد بازدید :  493