شماره ۲۰۵۷ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۳ شهريور
صفحه را ببند
حمایت رئیس جدید شورای امنیت از رد طرح تمدید تحریم‌های ایران
رویای نیمه‌شب ۲۰ سپتامبر

[شهروند]   سفیر نیجر و رئیس ادواری شورای امنیت با فعال‌کردن «مکانیسم ماشه» علیه ایران مخالفت کرد و گفت به تصمیم ماه گذشته این شورا به ریاست اندونزی پایبند می‌ماند. او افزود که نیازی به ارایه قطعنامه علیه ایران احساس نمی‌کند. نیجر از اول سپتامبر و به مدت یک‌ماه، ریاست یک‌ماهه شورای امنیت را برعهده دارد. عبدو آباری، سفیر این کشور در نخستین موضع‌گیری، فعال‌کردن «مکانیسم ماشه» علیه ایران را رد کرد و از پایبندی به تصمیم قبلی شورا در همین راستا خبر داد.
عبدو آباری گفت که نیازی به ارایه یک قطعنامه تازه علیه ایران احساس نمی‌کند. او همزمان افزود که اعضای دیگر شورای امنیت می‌توانند چنین کاری بکنند: «خود ایالات متحده می‌تواند این اقدام را بکند.» ریاست ادواری ماه آگوست را اندونزی برعهده داشت. دیان دیجانی، سفیر اندونزی گفته بود: «با توجه به عدم توافق بین اعضای شورای امنیت، نمی‌تواند با خواست آمریکا موافقت کند.»بیست‌وششم آگوست، طرح آمریکا برای بازگشت تحریم‌های ایران، با مخالفت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دایم و غیردایم شورای امنیت روبه‌رو شد. با این حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده گفت که تحریم‌های مورد نظر از نیمه‌شب بیستم سپتامبر به‌طور خودکار به جریان خواهند افتاد. پمپئو مبنای این بازگشت را قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل دانسته‌ است.
روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آمریکا، اعضای دایم شورای امنیت (با حق وتو) هستند و آلمان، بلژیک، اندونزی، تونس، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین، آفریقای جنوبی و استونی، اعضای غیردایم آن.


تعداد بازدید :  507