شماره ۲۰۵۷ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۳ شهريور
صفحه را ببند
مکرون از آخرین شانس لبنان می‌گوید:
اولتیماتوم فرانسوی

[شهروند] امانوئل مکرون، رئيس‌جمهوری فرانسه، اجرای سریع و قاطعانه اصلاحات در لبنان را «آخرین شانس» این کشور ارزیابی کرد. مکرون گفت در صورت اجرا‌نشدن سریع اصلاحات ناگزیر به اجرای سیاست تحریمی علیه سیاستمداران این کشور خواهد بود. پس از انتخاب نخست‌وزیر جدید لبنان، امانوئل مکرون در گفت‌وگوی خود با مسئولان و رهبران فراکسیون‌های مختلف لبنان خواستار اجرای هر چه سریع‌تر اصلاحات در این کشور شد.
رئیس‌جمهوری فرانسه پرداخت کمک‌های مالی بین‌المللی به لبنان را منوط به آغاز اجرای برنامه اصلاحات ساختاری در این کشور تا ماه اکتبر ‌سال جاری دانست. مکرون گفت در غیر این صورت تحریم‌های گسترده در انتظار سیاستمداران این کشور خواهد بود.
از سوی دیگر، مکرون به مصطفی ادیب، نخست‌وزیر جدید لبنان، ۱۵ روز فرصت داده است تا کابینه خود را تشکیل دهد. باید یادآور شد که نخست‌وزیری مصطفی ادیب نیز تحت فشار سیاسی امانوئل مکرون محقق شده است. مصطفی ادیب روز دوشنبه، سی‌ویکم آگوست با کسب اکثریت آرای پارلمان به ‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب و مأمور تشکیل کابینه شد.
مبارزه با فساد مالی گسترده یکی از عوامل موثر در پایان‌دادن به بحران فراگیر لبنان است. شرکت‌کنندگان در تظاهرات اکتبر ‌سال گذشته که منجر به کناره‌گیری سعد حریری، نخست‌وزیر وقت شده بود، خواستار مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت در عملکرد دولت این کشور شده بودند.
از سوی دیگر بحران شدید اقتصادی لبنان را در چنبره خود گرفته است؛ بحرانی که گفته می‌شود از زمان سال‌های دهه ۹۰ قرن گذشته به این سو بی‌سابقه بوده است.
شیوع کرونا و همچنین انفجار مهیب در بندر بیروت بر الزام انجام این اصلاحات فراگیر در ساختار اقتصادی این کشور افزوده است.
به باور کارشناسان، اصلاحات در لبنان باید در سه حوزه اجرا شود:   حوزه تأمین انرژی، در سامانه بانکی و همچنین در دستگاه قضائی این کشور.
مکرون ماه‌های پیش رو را برای تحول واقعی لبنان حیاتی خوانده است. رئيس‌جمهوری فرانسه در مصاحبه با سایت خبری پولیتیکو گفته است چنانچه این اصلاحات اجرا نشوند، رهبران سیاسی لبنان تحریم خواهند شد.
مکرون اجرای این اصلاحات را «شانس آخر سیستم سیاسی کنونی» در لبنان اعلام کرده است. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین خواستار مقابله شدید با فساد مالی در این کشور شده است.


تعداد بازدید :  476