شماره ۲۰۵۵ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
رویکرد خانه‌های هلال در جوامع محلی و روستایی

[حسین سام‌زاده-  معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان کرمان ]جمعیت هلال‌احمر در ابتدای تأسیس چهار هدف انسانی و والا را برای خود برگزید که عبارت بودند از: تأمین احترام انسان‌ها، دوستی متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها، تلاش برای تسکین آلام بشری و حمایت از زندگی و سلامت انسانی. در همین راستا، ایجاد خانه‌های هلال به صورت داوطلب محور بهترین محمل برای نیل به اهداف مقدس جمعیت هلال‌احمر است. تأثیر خانه‌های هلال با پرهیز از تفرق و ایجاد هم‌افزایی و همکاری جوامع محلی و دستگاه‌های متولی با افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت افراد محلی در رفع مشکلات اجتماعی منطقه و تاب‌آوری، بی‌بدیل است.
برخی از نتایج ایجاد یک خانه هلال فعال در جامعه محلی به شرح زیر است:
ارایه آموزش‌های همگانی امدادی و مخاطرات با تغییر نگرش مردم به حوادث موجب تقویت ساختارهای فیزیکی ابنیه و روانی و اجتماعی و کاهش آسیب‌پذیری نسبت به سوانح می‌شود.
جذب حداکثری و تداوم آموزش‌ها منجر به ارتقای تاب‌آوری جامعه محلی و در واقع سرمایه‌گذاری پایدار و موثر برای ایجاد جامعه‌ای استوار و پابرجا برای پیشگیری از سوانح یا کاهش اثرات مخرب آنها و نیز بازگشت سریع به زندگی پس از حادثه است.تشکیل تیم‌های امدادی در روستاها با همفکری و شناخت اولویت سوانح محلی، ارزیابی خطرپذیری روستای محل سکونت، ترسیم نقشه خطر، تجهیز تیم به تجهیزات اولیه با برنامه‌ریزی درخصوص نحوه برخورد با انواع سوانح در سناریوهای مختلف موجب مدیریت بحران مطلوب و ایجاد کمترین تلفات در سوانح شده و بازوی توانای تیم‌های تخصصی امدادونجات و حتی در بازتوانی و بازسازی به حساب می‌آیند.
دغدغه جوانان و اوقات فراغت ایشان و دوری از آسیب‌های اجتماعی به خوبی در خانه‌های هلال دیده شده است. آشناسازی جوانان با شیرینی فعالیت‌های بشردوستانه و فعالیت‌های گروهی و کمک به کارآفرینی، علاوه بر ایجاد فرهنگ یاریگری و تمایل به صلح و دوستی، منجر به تعالی روحی و ایجاد اثرات شگرف در زندگی و آینده ایشان خواهد شد.
خانه‌های هلال با نظم‌بخشیدن و جهت‌دهی به فعالیت‌های انسان‌دوستانه و کمک به محرومان و آسیب‌دیدگان ناشی از سوانح باعث ایجاد روحیه همدلی و آرامش روانی جامعه و خودشکوفایی با تجلی مفهوم انسانیت می‌شود.
خانه‌های هلال به‌عنوان حلقه اتصال توان توانمندان و نیاز نیازمندان ایفای نقش می‌‌کنند.


تعداد بازدید :  247