شماره ۲۰۵۵ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
یک روز خوب برای بورس‌باز‌ها
معجزه در بازار منفی صندوق‌ها

شاخص بورس در ابتدای معاملات دیروز کار خود را با جهش ۳۴‌هزار و ۶۰۰ واحدی آغاز کرد تا نوید یک روز خوب را برای بورس‌باز‌ها به همراه داشته باشد. این مورد نشان می‌دهد در همین ابتدای معاملات، میانگین قیمت سهام موجود در بازار با رشد 2درصدی همراه بوده است. همچنین رشد ۹‌هزار واحدی شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد حتی شرکت‌های کوچک در کنار نماد‌های شاخص‌ساز در مدار صعودی قرار گرفته‌اند و آنها هم با میانگین رشد 2درصدی همراه هستند. اغلب سهام شرکت‌های ارزنده موجود در بازار به صف خرید رفته‌اند و به سختی می‌توان سهام خوب خرید.
 از مجموع ۵۷۲ نماد بازار سرمایه، ۳۳۴ نماد روند مثبت و ۲۳۸ نماد روند منفی به خود گرفته‌اند. در ساعات اول معاملات نماد‌های فولاد، فملی و شستا پیشتاز رقابت بودند و بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند. همچنین در بین فرابورسی‌ها نماد‌های کگهر، میدکو و شگویا بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس گذاشته و بخشی از رشد ۳۷۴ واحدی شاخص فرابورس برعهده این نماد‌هاست. نمادهای گروه خودرو تنها نمادهای شرکت‌های بزرگی هستند که وضع خوبی ندارند و همچنان در محدوده منفی معامله می‌شوند. در کنار آنها سهام شستا نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شده است تا یک‌سوم نقشه بازار به رنگ قرمز دربیاید.
 دیروز نماد‌های فملی، فولاد، شپنا، شبندر و فخوز به ترتیب بیشترین تقاضا را برای خرید شاهد بودند؛ به طوری که ارزش صف خرید نماد فملی در دوره پیش‌گشایش به ۴۷۲‌میلیون سهم با ارزش‌ هزار و ۵۱۵‌میلیارد تومان می‌رسید. فولاد با صف خرید ۸۵۳ و شپنا با صف خرید ۸۴۲‌میلیارد تومانی در مقام‌های بعدی طولانی‌ترین صف‌های خرید بازار در دوره پیش‌گشایش قرار دارند. بررسی پنج نماد برتر از نظر صف خرید نشان می‌دهد نظر اغلب سهامداران به گروه فلزات اساسی و شرکت‌های پالایشگاهی که در صندوق ETF دوم و سوم قرار دارند جلب شده است. نماد‌های وملی، آریان و لپارس با طولانی‌ترین صف فروش حسابی کام سهامداران‌شان را در این بازار مثبت تلخ کرده‌اند. ارزش صف فروش سهام هلدینگ ملی در ساعات اولیه معاملات به ۴۳۷‌میلیارد تومان رسید. هلدینگ ملی با قیمت هر سهم ۶۶‌هزار تومان گران‌ترین سهام موجود در بازار است؛ هر چند اغلب سهامداران حالا به دنبال فروش آن هستند. شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان با صف فروش ۲۸۵ و شرکت پارس الکتریک با صف فروش ۲۰۶‌میلیارد تومانی در دوره پیش‌گشایش رتبه‌های بعدی طولانی‌ترین صف فروش بازار را به نام خود ثبت کرده‌اند. اغلب نماد‌های شاخص‌ساز در حال حاضر به صف خرید رفته‌اند و صرفا شرکت‌های کوچک در فهرست نماد‌های با صف فروش مشاهده می‌شوند.

 


تعداد بازدید :  381