شماره ۲۰۵۴ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ شهريور
صفحه را ببند
مراسم دهمین روز ماه محرم در سراسر کشور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد
ایران ماتم‌سرای حسینی

  [شهروند] «عاشورای حسینی» پر است از شور، شیدایی و تبلور احساس؛ هر کس به نحوی با خدمت به زائران حسینی سعی می‌کند تا علاقه و ارادت خود را به سالار شهیدان حسین(ع) بیان کند. امسال ویروس کرونا حال‌وهوای این مراسم را متفاوت کرد؛ «لبیک یا حسین» هزاران سوگوار حسینی در خیابان‌های زیر آسمان شهر طنین‌انداز و همزمان با عاشورای حسینی سراسر میهن اسلامی یکپارچه غرق در اندوه و ماتم شد. مردم با حضور در هیأت‌های عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) عزاداری کردند. تمام نقاط کشور از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ایران همه جا صحنه مراسم عزاداری واقعه جانسوز کربلا بود.
مردم متدین ایران اسلامی با برپایی مجالس عزاداری و نوحه‌خوانی در سوگ امام‌حسین(ع) و شهدای دشت کربلا اشک ماتم ریختند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم عاشورای حسینی را با شکوهی خاص برگزار کردند. سوگواران و عزاداران حسینی در شهرها و روستاها، شامگاه سالروز شهادت آن امام همام و سرور و سالار آزادگان جهان با حضور در خیابان‌ها و فضای باز مشخص‌شده این بار زیر‌ آسمان ‌این آیین معنوی و عرفانی را  در سراسر کشور برگزار کردند.
مردم سراسر کشور از ساعات ابتدایی روز یکشنبه مطابق با دهم ماه محرم و روز عاشورای حسینی، با برپایی مراسم زیارت عاشورا، روضه‌خوانی و هیأت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی اوج ارادت خود را به خاندان نبوت(ع) نشان دادند. امسال به‌رغم شرایط خاص و محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، دلداران مکتب امام حسین(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عزاداری پرداخته و شور و عشق حسین را توأمان جاری کردند.
عزاداران حسینی همزمان با ظهر عاشورا و بانگ اذان، عزاداری‌ها را متوقف و نماز ظهر عاشورا را به تأسی از سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) اقامه کردند. مراسم عزاداری مردم در اکثر شهرها  از ساعت 7 صبح روز گذشته  آغاز و نماز ظهر عاشورا  اغلب در میادین شهری و فضاهای باز اقامه شد. ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نیز بین عزاداران توزیع شد و همچنین توزیع  مواد غذایی در بسته‌های یک بار مصرف و به صورت بهداشتی نیز به چشم می‌خورد.
همچنین حضور پرشور نوجوانان، جوانان و حتی کودکان در این مراسم عزاداری بسیار پررنگ بود. بسیاری از افراد کهنسال و همچنین جانبازان دفاع مقدس نیز در این مراسم حضور داشتند.  همچنین تصاویری از شهید قاسم سلیمانی و دیگر همرزمانش نیز در دست برخی عزاداران حسینی به چشم می‌خورد.
در تهران این مراسم در میدان امام‌حسین‌(ع) که از بزرگ‌ترین و پررفت‌وآمدترین میدان‌های تهران است با استقبال بسیاری از شهروندان برگزار شد. محدودیت حضور هیأت‌های عزاداری و دسته‌روی آنان در خیابان‌های شهر باعث شد تا امامزاده‌ها نسبت به سال‌های گذشته خلوت‌تر باشد و مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و زدن ماسک در این اماکن حضور پیدا کرده بودند. همچنین هیأت‌های عزاداری با حضور در مقابل حسینیه‌ها و مساجد، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سینه‌زنی و زنجیرزنی پرداختند و هیچ هیأتی در خیابان‌های شهر و روستاهای اطراف حضور پیدا نکرد. بسیاری از هیأت‌های عزاداری نذورات خود را در قالب بسته‌های معیشتی بین نیازمندان توزیع کردند. پایگاه انتقال خون در شهرهای مختلف روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با استقرار در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) خون عزاداران را در محیطی بهداشتی دریافت کرد.
همان‌گونه که ویروس کرونا باعث تغییر شکل در عزاداری‌های امسال شد، شاهد برپایی بسیاری از برنامه‌های مربوط به این ایام با حال و هوایی دیگر بودیم؛ مثلا همایش شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه ماه محرم از سوی مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) به صورت نمادین و با  حضور تعدادی از خادمان این همایش برگزار شد و مردم از خانه‌های خود تماشاگر صحنه‌های عاشورایی این مراسم بودند. بنا به گفته نوشاد نوشادی، رئیس شورای هیئات مذهبی کشور هفت‌هزار ناظر بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هیأت‌ها مشارکت داشته‌اند.


تعداد بازدید :  264