شماره ۲۰۵۴ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ شهريور
صفحه را ببند
خبر سیاسی

در پی اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در عزاداری‌های محرم
 وزیر کشور از عزاداران تشکر کرد

[شهروند] وزیر کشور در پیام تسلیتی که همزمان با روز عاشورا منتشر شد، از مردم برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در عزاداری‌های محرم قدردانی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، در قسمتی از این پیام آمده است: «حماسه باشکوه عاشورا متضمن آموزه‌های عمیقی از حیات فردی و اجتماعی بشریت است که امام حسین(ع) به‌عنوان اسوه هدایت و نجات با خون مطهرش به نظام خلقت عطا فرمودند. حضرت سید‌الشهدا(ع) در طول عمر بابرکت خود ابعاد مختلف عدم سازش با نظام سلطه و زور همراه با عقلانیت در دفاع هوشمندانه و حداکثری از کیان اعتقادی جامعه اسلامی را به‌خوبی ترسیم فرموده و به انسان درس شجاعت و تدبیر و صلابت در پایداری و استقامت دادند.»
وزیر کشور ‌افزود: «جهان امروز بیش از هر زمانی نیازمند اندیشه عاشورایی است؛ تفکری که سعادت، رفاه و آسایش در پناه عزت و کرامت و سربلندی انسان برای امنیت روانی و اجتماعی متأثر از ایمان به قدرت لایزال الهی را میسر سازد تا در برابر تهاجم و شبیخون ناجوانمردانه نظام سلطه و الحاد که قائل به بردگی انسان برای منافع خود هستند، مقاوم و استوار بماند و در طوفان حوادث، کشتی نجات و در ظلمتکده‌های تفکرات غیر الهی، چراغ هدایت را الگو و راهبر خویش بداند. جامعه بشری و مسلمانان و به‌ویژه شیعیان در هنگامه مقاومت حداکثری در برابر خصم شرافتِ بشری که تمدن جهانی را آماج تعدی و تعرض به حقوق راستین بشر قرار داده است، درگیر ویروس منحوس کرونا شده و محروم از سرمایه روحبخش برگزاری تجمعات وحدت‌آفرین در مناسبت‌های سنتی و آیین‌های مذهبی، غریبانه  و مظلومانه، اشک ماتم در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان(ع) ریخت تا برگ درخشان دیگری از بصیرت و معرفت الهی در تاریخ تمدن انسانی به ثبت برساند.»
در خاتمه پیام آمده است: «ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع)  به بقیه‌الله‌الاعظم(عج) و رهبر معظم انقلاب و همه آزادی‌خواهان جهان و هم‌وطنان عزیز، از همه زنان و مردان میهن اسلامی که به ندای فراخوان رهبر فرزانه و رئیس‌جمهوری محترم و سایر علما و کارشناسان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی لبیک گفتند و عمق حماسه واقع‌بینانه حسینی را به نمایش گذاشتند، تشکر می‌کنم و از خداوند متعال عزت و عافیت ایران اسلامی را در ظل توجهات حضرت حق تعالی خواستارم.»


انتقاد نماینده ساری از «کنترل نکردن مسافرت به شهرهای شمالی»
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس گفت: «وضع شیوع کرونا قبل از تعطیلات قرمز نبود، اما تجمع اخیر مسافران وضع را وخیم خواهد کرد. دستگاه‌های اجرایی استان باید دقت لازم به این مسائل داشته باشند. این دستگاه‌ها می‌توانند محدودیت‌هایی اِعمال کنند.»
منصور علی زارعی در انتقاد از مسافرت‌ مردم به شهرهای شمال کشور گفت: «عزاداری‌های مازندران هر ساله بسیار باشکوه بود و راه افتادن دسته‌ها در خیابان، جمعیت عزادار زیادی را به بیرون از خانه می‌کشاند. این سبک عزاداری‌ امسال تعطیل شد تا از شیوع ویروس پیشگیری شود، اما مسافرت‌ به این شهرها مشکلاتی به وجود آورده‌است.» نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با بیان اینکه «قبل از تعطیلات از مردم خواستیم به شهرهای شمالی سفر نکنند» گفت:   «مردم به این نکات گوش نکردند. با اینکه ورود به ساحل دریا ممنوع بود، اما عده زیادی به ساحل رفتند. وضع شیوع کرونا قبل از تعطیلات قرمز نبود، اما تجمع اخیر مسافران وضع را وخیم خواهد کرد.»
به گزارش ایسنا، این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم افزود: «دستگاه‌های اجرایی استان باید دقت لازم به این مسائل داشته باشد. این دستگاه‌ها می‌تواند محدودیت‌هایی اِعمال کنند. هم‌اکنون در ورودی بعضی از شهرها به صورت مقطعی تب‌سنجی و کنترل صورت می‌گیرد، اما این حجم از کنترل اصلا کافی نیست.»
زارعی در پایان گفت: «دستگاه‌های اجرایی در مورد سفر به شمال کم‌کاری می‌کنند؛ مثلا دو هفته پیش که یک روز تعطیل بود، جاده را در روزهای پنجشنبه و جمعه بسته بودند، درحالی ‌که باید چهارشنبه این کار را می‌کردند. در همان روز چهارشنبه مسافر بسیاری وارد شهر شد و به نوعی تجمع‌های خطرناکی رقم خورد.»


تعداد بازدید :  286